Gå till innehåll

Feedback på Tunze!


loopmannen

Rekommenderade inlägg

Har 2st 6100 (högre flöde) , borde vara likvärdig konstruktion som 6000. Ger mig på ett kort omdöme även om det inte är 100% samma.

+ Trycker bra mycket vatten, långt flöde och enkelt att använda som våg-pump.

+ Lätt att modifiera för ännu mer flöde (ta bort varannan "pinne" )

+ Styrbar med SingleController/Multicontroller

+ Driftsäkra, vågar inte gissa hur många år dessa pumpar har gott, men de lär fortsätta gå ett bra ta till.

+ Reservdelar bör inte vara någon fara

- Hade kunna haft bredare flöde/mer turbulens (går säkert att modifiera)

- Kan surra en del beroende på om du använder magnetfästet eller inte, vibrationer kan lätt transporteras vidare till glas/ställning/vägg om man inte använder en liten "klutt" med silikon på den inre magneten.

- Stor (nya modeller är klart mindre ex. 6095)

Aja, vet inte om det var till hjälp men alltid något

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för ett bra svar!

Tycker du att du klarar dig på dessa två pumpar i ditt 575l?

Jag har ett 540l med 4 st streamers för tillfället och skulle vilja sänka det antalet och funderar på hur mycket kräm jag behöver.

1200l står det på dina 6100 hur nära dessa kan du ha koraller?

Wortec mp40 verkar vara kanonpumpar men de drar iväg lite för mycket i pris så jag kikar lite efter andra alternativ.

Har 2st 6100 (högre flöde) , borde vara likvärdig konstruktion som 6000. Ger mig på ett kort omdöme även om det inte är 100% samma.

+ Trycker bra mycket vatten, långt flöde och enkelt att använda som våg-pump.

+ Lätt att modifiera för ännu mer flöde (ta bort varannan "pinne" )

+ Styrbar med SingleController/Multicontroller

+ Driftsäkra, vågar inte gissa hur många år dessa pumpar har gott, men de lär fortsätta gå ett bra ta till.

+ Reservdelar bör inte vara någon fara

- Hade kunna haft bredare flöde/mer turbulens (går säkert att modifiera)

- Kan surra en del beroende på om du använder magnetfästet eller inte, vibrationer kan lätt transporteras vidare till glas/ställning/vägg om man inte använder en liten "klutt" med silikon på den inre magneten.

- Stor (nya modeller är klart mindre ex. 6095)

Aja, vet inte om det var till hjälp men alltid något

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Manne!

Jag hade ingen koll på att dessa var av äldre modell. Kikade runt lite på hyllorna på PWSS och hittade dessa när jag var där i dag.

Har funderingar på att få ned antal pumpar i min burk men vet inte riktigt vad jag ska satsa på.

Det är gamla modeller.. Har själv haft 6000or en gång i tiden.. Kan bara tycka att dom nya "bollarna" är bättre på allt i princip..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Två stycken (6100) på varsin kortsida fungerar bra (2 * 11000 liter), allt hänger lite på hur du placerat stenen. Själv hade jag först allt upptryckt emot bakrutan och det samlades massa saker som man inte ville ha där inne. Tog sedan och installerade en billig (400kr) 5000 liters pump som fick pumpa in emot stenen, det löste problemen med sediment som samlades innanför stenröset.

Idag har jag 2 (eller 3) större stenformationer med mycket hål och öppningar, då funkar det bra med endast dessa men för att vara på säkra sidan har jag 2st extra som flyttar vatten upp emot ytan.

Hittar du några billiga sådana, testa dem, sälj dem om du inte är nöjd.

Skulle dock välja ex. 2st 6105 eller några mindre 6095'or om det fanns ekonomi till det.

Annars är även en 6105 + 6095 en bra lösning om man bortser från kostnaderna.

Kör just nu med:

2st 6100 - 2*11.000 liter (på en kortsida, intervall med multicontroller)

1st 6095 - 9-10.000 liter på andra kortsidan (intervall med multicontroller)

2st 5000(~4500) liters som är dolda bakom stenformationerna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kollade precis på 2st andra kombinationer som mycket väl kan vara bra alternativ(lite fulare i mitt tycke dock), Sicce Voyager HP7 (10.500 liter, 17w) + en Sicce Voyager 4 (6500 liter/14w) med en wavecontroller i ett 350 liters kar, bra földe och fin bred stråle. Bästa är att dessa är anemonsäkrade invändigt. Funderar på att bygga min nya kub med Sicce.

Sicce är de som tillverkade Tunze pumpar tidigare innan Tunze flyttade en del till Kina. Sen ligger priserna klart bättre också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...