Gå till innehåll

Varför Refugium ?


pegekin

Rekommenderade inlägg

Finns flera anledningar för att ha det & vissa för att inte ha det. Men den diskussionen går jag inte in på så vi pratar bara om varför man har det:

Odla poddar & andra småkryp som fiskarna inte kommer åt att äta upp direkt

Odla macroalger man skördar för att exportera näringsämnen

Ha omvänd ljuscykel för att jämna ut pH

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

[GVIDEO][/GVIDEO]

Finns flera anledningar för att ha det & vissa för att inte ha det. Men den diskussionen går jag inte in på så vi pratar bara om varför man har det:

Odla poddar & andra småkryp som fiskarna inte kommer åt att äta upp direkt

Odla macroalger man skördar för att exportera näringsämnen

Ha omvänd ljuscykel för att jämna ut pH

De där me omvänd ljuscykel: Räcker de int då att man har en ljuskälla i sumpen som e tänd på natten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En förenklad förklarning.

På natten I ett akvarium med bara dagsljus så sjunker PH värdet på grund av att det blir en växande ansamling av koldioxid i vattnet, då levande djur förbrukar syre.

På dagen däremot så har du koraller, alger och andra djur med en aktiv fotosyntes som omvandlar koldioxiden till syre.

Genom att ha makroalger i ett refugium med omvänd ljuscykel så får du en aktiv fotosyntes dygnet runt, och därmet ett stabilare pH värde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det fungerar även för att bekämpa alger, man bekämpar alger med alger helt enkelt genom att ge dom i refugiet bättre förutsättningar.

Jag fick bukt med en envis grönalgsepisod med införande av chaeto-refugium, dvs bara chaeto och inget annat.

//NiXoN

Ok. Kan du möjligtvis lägga upp en bild på din sump så jag får se (gärna på akvarium oxå om du har tid?)

-haj-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
lägger till, ha en extratank för att utöka vattenvolymen, kunna förvara djur som blivit bråkiga i väntan på att göra sig av med dem...

Eller bara ha en extratank. Punkt. Man kan väl inte ha för många? -dans

Sen händer det ju massa nyttiga saker (nämnda av andra) i ett akvarium som körs enl. idén om refugium, som tjänar "huvudakvariet". Har man massa alger för näringstransport och/eller "copepododling" kan det ju vara en idé med omvänd ljuscykel, men generellt behövs det inte om man har skummare. Alltså för ett "vanligt" akvarium utan kraftig algväxt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...