Gå till innehåll

Är mina mjukisar döda?


Mia L

Rekommenderade inlägg

Jag lyckades klanta mig och en trasig doppvärmare värmde akvariet upp till 30 grader under ca 1 dygn. Nu är alla mjukisar, som sinluaria och scaron helt ihopdragna och verkar inte vilja öppna sig igen. Tempen är normal igen men undrar om jag ska byta vatten eller avvakta någon dag till?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

30 grader brukar inte vara någon större fara och det är helt naturligt att mjukkoraller drar ihop då och då... speciellt om ngn större förändring har skett i akvariet. Jag tror inte du behöver vara speciellt orolig, dina koraller kommer nog öppna sig snart igen. Det är aldrig fel att byta vatten, men det är nog som sagt ingen större panik med det just nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitt stilla i båten och gör inget just nu. Bättre att vänta någon några dagar och se hur det utvecklar sig. Absolut inget fel att blanda till vatten och salt för ett vattenbyte om det skulle försämras. Kol kan också vara bra att använda i förebyggande syfte. Men som redan sagts, vänta och se hur det utvecklar sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...