Davidm Postat 29 april 2005 Postat 29 april 2005 Nu på senare tid har jag upptäckt att det börja dyka upp små platta vita snäckskal på bakrutan samt på pumparna, vad tror ni detta är, de likna de snäckor man kan få i sötvatten men dessa sitter som berget samt så är de vita. Är dessa farliga? Hur blir jag av med dem, är det bara till att skrapa av dem eller? Citera
petrol Postat 29 april 2005 Postat 29 april 2005 Har du någon bild? De är antagligen helt ofarliga. Citera
Guest ernie Postat 29 april 2005 Postat 29 april 2005 troligtvis inga snäckor,utan bikarbonat som fälls ut och bildar små vita klumpar Citera
Dykaren Postat 29 april 2005 Postat 29 april 2005 Det är små små kalkrörmaskar som ofta har en väldigt snabb tillväxt i nystartade akvarium. Om du tittar noga så ser du troligen en liten liten rödaktig "fjäder" i öppningen.De är helt ofarliga djur som filtrerar vattnet. Tillväxten kommer lugna ner sig efterhand som akvariet mognar. Citera
Davidm Postat 29 april 2005 Författare Postat 29 april 2005 Hade en fundering på att det kunde vara rörmaskar men jag har inte lyckats se någon fjäder, bilden är inte alls bra, saknar macro funktion på kameran samt att de är VÄLDIGT små. Citera
Davidm Postat 29 april 2005 Författare Postat 29 april 2005 Bilden är inte så rättvis, ska försöka fixa en bild utan blixt. Nar man ser dom i verkligheten ser man att de ser utsom små snäckor, allstå ser skalet ut att vara som en spiral, lite ludig förklaring men ni kanske fattar. Citera
petrol Postat 29 april 2005 Postat 29 april 2005 Jag tippar på kalkrörmaskar. bruker ha en liten knallröd plym men kan vara svår att se. Citera
Davidm Postat 29 april 2005 Författare Postat 29 april 2005 Här kommer två till bilder, men det gick inte att ta några bra bilder. Citera
Davidm Postat 29 april 2005 Författare Postat 29 april 2005 OK. då är det väl baras att låta dessa vara. Citera
Guest ernie Postat 29 april 2005 Postat 29 april 2005 Glömde att säga att i resten av vår lilla värld kallas detta fenomen "snowstorm" Citera
acuario Postat 29 april 2005 Postat 29 april 2005 Om du är säker på vad det är ernie så kläm fram det istället för att leka en massa gissningslekar. Tror nog inte på rörmaskar då mina ser annorlunda ut men jag är inte så insatt i mikrobiologi eller vad man kan kalla det Citera
Guest ernie Postat 29 april 2005 Postat 29 april 2005 Det är som jag sa tidagare,bikarbonat,när vattnet blir mättnat så föllls överskottet ut på rutor,etc.som är varma.Jag har haft samma sak hundratals gånger eftersom som jag kört Balling metoden ;´lätt attt feldosera Citera
jimmy Postat 29 april 2005 Postat 29 april 2005 Tror du har fel Ernie om man kollar slutet på dom så är det en kant vilket tyder på att det är rör maskar Citera
Davidm Postat 29 april 2005 Författare Postat 29 april 2005 Jag kan säga med en gång att det inte några utfällningar, det framgår inte på bilderna men det är helt klart någon typ av djur, "skalen" liknar en tillplattan snigel, den är även spiralformad. Har försökt att få fram bättre bilder men har ej lyckas pga att kameran saknar macrofunktion därför blir bilderna så sunkiga. Citera
Davidm Postat 29 april 2005 Författare Postat 29 april 2005 Glömde att nämna det men det började när jag la ner en ny sten i karet. Citera
Manks Postat 29 april 2005 Postat 29 april 2005 Du har ingen mobilkamera med macrofunktion? Ibland glömmer man bort den... Citera
nemo Postat 29 april 2005 Postat 29 april 2005 Jag tippar på kalkrörmaskar. bruker ha en liten knallröd plym men kan vara svår att se.Är det detta som kallas kalkrörmask ?.Sitter iallafall på siliconet i mitt kar Citera
crille Postat 29 april 2005 Postat 29 april 2005 Glömde att säga att i resten av vår lilla värld kallas detta fenomen "snowstorm"VÅXTORP DÅ eller hur menar du Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.