Gå till innehåll

Vad är detta?


Davidm

Rekommenderade inlägg

Nu på senare tid har jag upptäckt att det börja dyka upp små platta vita snäckskal på bakrutan samt på pumparna, vad tror ni detta är, de likna de snäckor man kan få i sötvatten men dessa sitter som berget samt så är de vita. Är dessa farliga? Hur blir jag av med dem, är det bara till att skrapa av dem eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är små små kalkrörmaskar som ofta har en väldigt snabb tillväxt i nystartade akvarium. Om du tittar noga så ser du troligen en liten liten rödaktig "fjäder" i öppningen.

De är helt ofarliga djur som filtrerar vattnet. Tillväxten kommer lugna ner sig efterhand som akvariet mognar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bilden är inte så rättvis, ska försöka fixa en bild utan blixt. Nar man ser dom i verkligheten ser man att de ser utsom små snäckor, allstå ser skalet ut att vara som en spiral, lite ludig förklaring men ni kanske fattar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är som jag sa tidagare,bikarbonat,när vattnet blir mättnat så föllls överskottet ut på rutor,etc.som är varma.Jag har haft samma sak hundratals gånger eftersom som jag kört Balling metoden ;´lätt attt feldosera

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan säga med en gång att det inte några utfällningar, det framgår inte på bilderna men det är helt klart någon typ av djur, "skalen" liknar en tillplattan snigel, den är även spiralformad. Har försökt att få fram bättre bilder men har ej lyckas pga att kameran saknar macrofunktion därför blir bilderna så sunkiga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...