akutmottagning Postat 14 september 2012 Dela Postat 14 september 2012 är så att jag alltid kört balling i mitt 400l system doserar ganska mycket. nu när jag skall starta ett kar på over 1000l i systemet funderar jag på reaktor. hur doserar man mg och kh finns det media man kör tillsammans med calcium median? eller hur gör man med detta? blir ett grotech filter vad för extra tillbehör behöver jag till grotechs reaktorer?samt hur funkar reaktor med zeovit? misstänker det inte spelar någon roll.tacksam för hjälp. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Mr_Ewing Postat 14 september 2012 Dela Postat 14 september 2012 Jag har fått för mig att kalken släpper främst KH och därefter Ca.Sen hörde jag någon bubbla om att man kan använda media som även släpper Mg - men det vet jag inte om det stämmer. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 14 september 2012 Dela Postat 14 september 2012 Det ordinarie mediat höjer både KH och Ca. Du kan även blanda i ca 10% av tex Grotech Magnesium Pro så håller du även Mg uppe. Du behöver utrustning för att tillsätta koldioxid till reaktorn (CO2-tub+regulator+nålventil+magnetventil+bubbelräknare). Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
akutmottagning Postat 14 september 2012 Författare Dela Postat 14 september 2012 (ändrat) Så då balanseras ca och kh automatiskt eller kan man reglera värdena varför sig?Är det problem med ph eller det kan man fixa?Vad gör co2 tuben för nytta. Ursäkta alla frågor men aldrig funderat kring reaktor innanFör nackdelar gentemot balling? Ändrat 14 september 2012 av akutmottagning Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
akutmottagning Postat 14 september 2012 Författare Dela Postat 14 september 2012 Om man köper till en co2 reduktion från grotech blir man av med ph problemet i karet eller? Efter so. Den tar bort co2 som tillförs till akvariumet från reaktorn ( förstår jag det som)http://shop.biotedmarin.se/co2-reduktor/247-0 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
akutmottagning Postat 14 september 2012 Författare Dela Postat 14 september 2012 (ändrat) http://shop.biotedmarin.se/grotech-hkr-110-calcium-reaktor-upp-till-2000-l/249-0Blir nog denna man behöver en doserpump med eller?( antar inte gritechs tech III funkar till reaktor) Vad menas med gasåtervining?Måste det vara ett konstant flöde ut från reaktorn kan man inte köra 1 ggr i timmen med min grotech så man kan öka minska tillförslen, om man då cirkulerar i reaktorn och håller rätt ph med en http://www.fish-street.com/weipro_ph2010_ph_meter?category_id=61Eller finns det andra som reglerar Ph till en stänger av co2 o startar etc, eller den linkade gör kanske detta sen plockar jag bara ut rätt mängd ur reaktorn med min doserpump eller detta funkr ej?Ser inte om där finns förskruvning till ph avläsning i reaktorn nån som vet?co2 tub storlek?magnetventil.backventilregulator till tIll tuben.Sitter där inte bubbelräknare på denna modellen?Måste man ha ph regulator?om man kör med detta kan den gå dygnet runt då utan bekymmer? Eller rekommenderas bara köra den på dagen för att inte riskera ph drop?de Ändrat 14 september 2012 av akutmottagning Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 14 september 2012 Dela Postat 14 september 2012 Kan tipsa om co2 supermarketJag köpte co2 till sötvatten därifrån. Konceptet är suveränt. Man kör helt enkelt med en soda stream-flaska och deras adapter och regulator med inbyggd magnetventil. En tusing cirka för paketet från dem och 200 för en fylld soda stream-flaska (byte kostar väl en hundring ungefär sen) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
akutmottagning Postat 14 september 2012 Författare Dela Postat 14 september 2012 Kan tipsa om co2 supermarketJag köpte co2 till sötvatten därifrån. Konceptet är suveränt. Man kör helt enkelt med en soda stream-flaska och deras adapter och regulator med inbyggd magnetventil. En tusing cirka för paketet från dem och 200 för en fylld soda stream-flaska (byte kostar väl en hundring ungefär sen)Hur länge varar en sådan i ett stort system tro?Men väldigt smidigt och billigt Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 14 september 2012 Dela Postat 14 september 2012 Har ingen aning om förbrukningen för en kalkreaktor, men så liten är den inte. Känns jävligt enkel iaf, istf nån moddad brandsläckare som man måste muta nån att fylla... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 14 september 2012 Dela Postat 14 september 2012 En typisk 5l svetsgasflaska kostar väl 2500 i inköp och kanske 500-600 att fyllla, det är väl tio ggr mer i den, men det är ju inga astronomiska skillnader Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sune Postat 14 september 2012 Dela Postat 14 september 2012 Gissar att en sådan liten flaska räcker runt en månad.. Min reaktor drar runt 3-4kg co2 om året, då är den på 5 timmar om dygnet och använder ALL gas man stoppar i den, total vattenvolym i mina kar är runt 700L// Danne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
akutmottagning Postat 14 september 2012 Författare Dela Postat 14 september 2012 Gissar att en sådan liten flaska räcker runt en månad.. Min reaktor drar runt 3-4kg co2 om året, då är den på 5 timmar om dygnet och använder ALL gas man stoppar i den, total vattenvolym i mina kar är runt 700L// DanneVa lite rädd för det då kommer den inte vara så länge i ett stort rekar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
akutmottagning Postat 14 september 2012 Författare Dela Postat 14 september 2012 Ingen somvill hjälpa mig med reaktorn från grotech . O svara på frågorna? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sune Postat 14 september 2012 Dela Postat 14 september 2012 Jag kör på en brandsläckare som jag plockat bort stigarröret på, kostar några hundringar att fylla och släckaren får du tag på hos företag som fyller ( dom har alltid några fula som man kan få billigt) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
akutmottagning Postat 14 september 2012 Författare Dela Postat 14 september 2012 Jag kör på en brandsläckare som jag plockat bort stigarröret på, kostar några hundringar att fylla och släckaren får du tag på hos företag som fyller ( dom har alltid några fula som man kan få billigt)Trodde inte va godkända att fylla när röret va borta. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Mr_Ewing Postat 14 september 2012 Dela Postat 14 september 2012 Trodde inte va godkända att fylla när röret va borta.Det är inga bekymmer de provtrycker tuben när den är ombyggd. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
akutmottagning Postat 14 september 2012 Författare Dela Postat 14 september 2012 Okej då kanske man kan komma över en sådan billigt en vanlig co2 släckande och fixa till den. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Zigmund Postat 14 september 2012 Dela Postat 14 september 2012 .......... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Zigmund Postat 14 september 2012 Dela Postat 14 september 2012 Kör bubble magus c20 till 780+400sump +100 refugium + 120 fraggkar .Har ph controller men använder den bara till att mäta ph i reaktor ( då dessa behöver kalibreras ganska ofta så har jag valt köra gas med timer )Kör när belysningen är igång ,min ph sjunker från 8,1 till 7,85 (har 5,6 i ph reaktor -använder ingen efterbrännkammare men har återcirkulation på gasen i c20 ,Har en efterbrännkammare men ser inget behov att används denna ,tror bara det blir problem då man inte har cirkulation på denna ) Har refugium tänt på natten men doserar även natriumkabronat för att höja ph när belysningen släcks (kör tech3 som doserar när belysningen släcks )När förbrukningen ökar har jag bara ställt på timern 30 min extra så går inte 100% av ljustiden ,dock där snart !Har ca:10% magnesium i reaktorn (använder ej doserpump i nuläget ,avstick från returpump )Du behöver inte ha ph controller (bara mäta kh på utvattnet från reaktor ,men enklare om man ser ph )Som jag ser det med reaktor vs balling Vid större system blir balling både en kostnad och belastning att hålla på och blanda ,tar även större plats .Nackdelar med reaktor att man måste tillsätta spårämnen ,blandar man ju i ballingdunkarna annars Men ska du ha 1000l+ så tror jag att reaktor absolut är smidigast ! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
akutmottagning Postat 14 september 2012 Författare Dela Postat 14 september 2012 (ändrat) Kör bubble magus c20 till 780+400sump +100 refugium + 120 fraggkar .Har ph controller men använder den bara till att mäta ph i reaktor ( då dessa behöver kalibreras ganska ofta så har jag valt köra gas med timer )Kör när belysningen är igång ,min ph sjunker från 8,1 till 7,85 (har 5,6 i ph reaktor -använder ingen efterbrännkammare men har återcirkulation på gasen i c20 ,Har en efterbrännkammare men ser inget behov att används denna ,tror bara det blir problem då man inte har cirkulation på denna ) Har refugium tänt på natten men doserar även natriumkabronat för att höja ph när belysningen släcks (kör tech3 som doserar när belysningen släcks )När förbrukningen ökar har jag bara ställt på timern 30 min extra så går inte 100% av ljustiden ,dock där snart !Har ca:10% magnesium i reaktorn (använder ej doserpump i nuläget ,avstick från returpump )Du behöver inte ha ph controller (bara mäta kh på utvattnet från reaktor ,men enklare om man ser ph )Som jag ser det med reaktor vs balling Vid större system blir balling både en kostnad och belastning att hålla på och blanda ,tar även större plats .Nackdelar med reaktor att man måste tillsätta spårämnen ,blandar man ju i ballingdunkarna annars Men ska du ha 1000l+ så tror jag att reaktor absolut är smidigast !Tror också på reaktor men kört balling i 2 år så helt ny på reaktor har redan en doserpump som får sköta spårämnena. Är bara lite orolig för detdär med ph problemen men verkar lösas genom att stänga av magnetventilen med timmer på nattenInga refarenheter av denna http://www.drakfisken.se/kalkreaktor/1146-grotech-hcr-070.htmlÄr där inbyggd bubbelräknare och genomföring för ph kännare? Sen vad som dom menar med att den är effektiv Ändrat 14 september 2012 av akutmottagning Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 14 september 2012 Dela Postat 14 september 2012 Tror sodastream är på 400 g styvt, så då borde den räck bortåt två månader för sig sune Nej det är bäl bättre för lite mindre behov, typ byte två tre ggr per år.Hir vet man att all co2 gåråt i processen? Kan nån förklara exakt vad som händer kemiskt i kalkreaktorn? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 15 september 2012 Dela Postat 15 september 2012 En brandsläckare på 5-6 kg brukar kosta 200-300:- att fylla så i långa loppet är det bättre med en stor tub om man får plats med den. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 15 september 2012 Dela Postat 15 september 2012 Jo så är det ju alltid man kan teckna abonemang hos aga också på en 12x50 l rack, säkert inte mer än 10-15 kr kilot för gasen...Ville bara framhålöa ett alternativ på co2 som jag tyckte var finurligt Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sune Postat 15 september 2012 Dela Postat 15 september 2012 Jag tror små flaskor är bättre till sötvatten då det inte alls är samma förbrukning, jag tror jag har en liten 500g liggandes om någon är intresserad.. Annars har jag en 2kg som reserv när den stora ska fyllas Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 15 september 2012 Dela Postat 15 september 2012 Sodastreamflaskorna har fördelen att dom finns överallt. Bor man lite avsides så är det inte alltid helt lätt att åka och fylla på, och murphys lag säger att gasen tar slut på helgen.Skickat via aJ Fån 4S med Tapatalk. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.