Gå till innehåll

calcreaktor frågor


akutmottagning

Rekommenderade inlägg

är så att jag alltid kört balling i mitt 400l system doserar ganska mycket. nu när jag skall starta ett kar på over 1000l i systemet funderar jag på reaktor. hur doserar man mg och kh finns det media man kör tillsammans med calcium median?

eller hur gör man med detta? blir ett grotech filter vad för extra tillbehör behöver jag till grotechs reaktorer?

samt hur funkar reaktor med zeovit? misstänker det inte spelar någon roll.

tacksam för hjälp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så då balanseras ca och kh automatiskt eller kan man reglera värdena varför sig?

Är det problem med ph eller det kan man fixa?

Vad gör co2 tuben för nytta. Ursäkta alla frågor men aldrig funderat kring reaktor innan

För nackdelar gentemot balling?

Ändrat av akutmottagning
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://shop.biotedmarin.se/grotech-hkr-110-calcium-reaktor-upp-till-2000-l/249-0

Blir nog denna man behöver en doserpump med eller?( antar inte gritechs tech III funkar till reaktor) Vad menas med gasåtervining?

Måste det vara ett konstant flöde ut från reaktorn kan man inte köra 1 ggr i timmen med min grotech så man kan öka minska tillförslen, om man då cirkulerar i reaktorn och håller rätt ph med en http://www.fish-street.com/weipro_ph2010_ph_meter?category_id=61

Eller finns det andra som reglerar Ph till en stänger av co2 o startar etc, eller den linkade gör kanske detta

sen plockar jag bara ut rätt mängd ur reaktorn med min doserpump eller detta funkr ej?

Ser inte om där finns förskruvning till ph avläsning i reaktorn nån som vet?

co2 tub storlek?

magnetventil.

backventil

regulator till tIll tuben.

Sitter där inte bubbelräknare på denna modellen?

Måste man ha ph regulator?

om man kör med detta kan den gå dygnet runt då utan bekymmer? Eller rekommenderas bara köra den på dagen för att inte riskera ph drop?

de

Ändrat av akutmottagning
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan tipsa om co2 supermarket

Jag köpte co2 till sötvatten därifrån. Konceptet är suveränt. Man kör helt enkelt med en soda stream-flaska och deras adapter och regulator med inbyggd magnetventil. En tusing cirka för paketet från dem och 200 för en fylld soda stream-flaska (byte kostar väl en hundring ungefär sen)

Hur länge varar en sådan i ett stort system tro?

Men väldigt smidigt och billigt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gissar att en sådan liten flaska räcker runt en månad.. Min reaktor drar runt 3-4kg co2 om året, då är den på 5 timmar om dygnet och använder ALL gas man stoppar i den, total vattenvolym i mina kar är runt 700L

// Danne

Va lite rädd för det då kommer den inte vara så länge i ett stort rekar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör bubble magus c20 till 780+400sump +100 refugium + 120 fraggkar .

Har ph controller men använder den bara till att mäta ph i reaktor ( då dessa behöver kalibreras ganska ofta så har jag valt köra gas med timer )

Kör när belysningen är igång ,min ph sjunker från 8,1 till 7,85 (har 5,6 i ph reaktor -använder ingen efterbrännkammare men har återcirkulation på gasen i c20 ,Har en efterbrännkammare men ser inget behov att används denna ,tror bara det blir problem då man inte har cirkulation på denna )

Har refugium tänt på natten men doserar även natriumkabronat för att höja ph när belysningen släcks (kör tech3 som doserar när belysningen släcks )

När förbrukningen ökar har jag bara ställt på timern 30 min extra så går inte 100% av ljustiden ,dock där snart !

Har ca:10% magnesium i reaktorn (använder ej doserpump i nuläget ,avstick från returpump )

Du behöver inte ha ph controller (bara mäta kh på utvattnet från reaktor ,men enklare om man ser ph )

Som jag ser det med reaktor vs balling

Vid större system blir balling både en kostnad och belastning att hålla på och blanda ,tar även större plats .

Nackdelar med reaktor att man måste tillsätta spårämnen ,blandar man ju i ballingdunkarna annars

Men ska du ha 1000l+ så tror jag att reaktor absolut är smidigast !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör bubble magus c20 till 780+400sump +100 refugium + 120 fraggkar .

Har ph controller men använder den bara till att mäta ph i reaktor ( då dessa behöver kalibreras ganska ofta så har jag valt köra gas med timer )

Kör när belysningen är igång ,min ph sjunker från 8,1 till 7,85 (har 5,6 i ph reaktor -använder ingen efterbrännkammare men har återcirkulation på gasen i c20 ,Har en efterbrännkammare men ser inget behov att används denna ,tror bara det blir problem då man inte har cirkulation på denna )

Har refugium tänt på natten men doserar även natriumkabronat för att höja ph när belysningen släcks (kör tech3 som doserar när belysningen släcks )

När förbrukningen ökar har jag bara ställt på timern 30 min extra så går inte 100% av ljustiden ,dock där snart !

Har ca:10% magnesium i reaktorn (använder ej doserpump i nuläget ,avstick från returpump )

Du behöver inte ha ph controller (bara mäta kh på utvattnet från reaktor ,men enklare om man ser ph )

Som jag ser det med reaktor vs balling

Vid större system blir balling både en kostnad och belastning att hålla på och blanda ,tar även större plats .

Nackdelar med reaktor att man måste tillsätta spårämnen ,blandar man ju i ballingdunkarna annars

Men ska du ha 1000l+ så tror jag att reaktor absolut är smidigast !

Tror också på reaktor men kört balling i 2 år så helt ny på reaktor har redan en doserpump som får sköta spårämnena. Är bara lite orolig för detdär med ph problemen men verkar lösas genom att stänga av magnetventilen med timmer på natten

Inga refarenheter av denna http://www.drakfisken.se/kalkreaktor/1146-grotech-hcr-070.html

Är där inbyggd bubbelräknare och genomföring för ph kännare? Sen vad som dom menar med att den är effektiv

Ändrat av akutmottagning
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror sodastream är på 400 g styvt, så då borde den räck bortåt två månader för sig sune :)

Nej det är bäl bättre för lite mindre behov, typ byte två tre ggr per år.

Hir vet man att all co2 gåråt i processen? Kan nån förklara exakt vad som händer kemiskt i kalkreaktorn?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...