Gå till innehåll

Dödssjuka Banggai?


Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har länge planerat att skaffa Banggai med förhoppning att i framtiden kunna odla denna fina fisk. Nu har jag dock hört ett stort antal människor på Reefcentral.com som säger att de allra flesta viltfångade Banggai dör efter bara några dagar pga en sjukdom som beskrivs nedan.

"Here's Inland Aquatic's take on the bangaii situation...

This is due to the same nematode infection that has been killing nearly 100% of wild caught Banggai for several years. Some wild caught broodstock transferred this affliction to our culture tanks before is it was identified, killing 90% of our cultured Banggai in late 2001. WE HAVE NOT SEEN WILD CAUGHT BANGGAI THAT SURVIVE MORE THAN ABOUT 10 DAYS AFTER IMPORT SINCE THAT TIME. (WE STRONGLY RECOMMEND AGAINST PURCHASING WILD CAUGHT BANGGAI CARDINALS FOR THIS REASON) As such, it took a very long time to build our numbers up."

Jag undrar om ni också har dåliga erfarenheter av Banggai som inköpts nyligen?

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bor i Finland för tillfället och utbudet är minst sagt begränsat... Men jag ska kolla om de kan få in odlade (en enda saltbutik i hela Helsingforstrakten). I USA är det tydligen svårt att få tag på odlade Kardinaler och de är väldigt dyra i förhållande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan instämma i det som står ovan. Nästa skönt att höra att jag inte är den enda som misslyckas med dessa fiskar. Tror tyvärr inte att de odlas i någon större utsträckning kommersiellt, däremot vet jag privatpersoner som får mkt yngel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...