Gå till innehåll

Jörgens 400


j sjögren

Rekommenderade inlägg

Jag tänkte att jag skulle lägga upp lite info ang mitt nya projekt.

Karet är ett Juwel 400. Jag har tagit bort original filter och ersatt detta med ett Eheim professionell3 som jag har fyllt med levande sten. Som skummare satte jag en Deltec Mce 600. Belysningen består av 2 X T8 36w blå rör, 2xT5 54w vita rör och 2xT5 54w pink rör. 4st streamer pumpar. Kom gärna med synpunkter bra som dålig.

post-4834-1446892662928_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...

Jag har funderingar på att byta belysning i karet men jag är inte riktigt klar över vad jag skall ha. Som det ser ut nu så lutar det åt 3 st Eco Tech Marin Radion XR30w. Eftersom Juwel karet har 3 "fack" så funkar det dåligt med en lång ramp. Enda nackdelen som jag ser det är priset. Det finns billigare belysningar men jag gillade verkligen inställnings möjligheterna i Radion. Jag har kollat på denna sida och blev övertygad om att det är rätt belysning till mitt kar. Mr. Saltwater Tank's www.mrsaltwatertank.com/radion/

Kom gärna med synpunkter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ÄNTLIGEN.

Efter flera månaders jakt är massmördaren äntligen infångad. Jag lyckades få ut stenen där han gömde sig. Eftersom båda klorna lossnade så blir det en snabb rättegång. På åtalspunkterna står bl.a. mord på Mandarin, Harlekin räkor och div sniglar.

dont RIP

post-4834-14468929450126_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...
  • 5 månader senare...

Yes nu är det beställt. Efter julens massdöd på koraller mm så har jag idag beställt ett nytt kar. Jag hade allvarliga funderingar på om jag skulle fortsätta med akvarium efter att större delen av mina koraller dog. Så vad gör man när man drabbas av bakslag? Jo man satsar på ett nytt projekt. Inom 2 veckor kommer mitt nya Aquastabil 530 med 112 lit sump och till fruns stora glädje blir det med vit möbel. Jag kommer att behålla min belysning 2 st Maxspect Razor 160w16000k då jag är grymt nöjd med den. Skummare får jag se om jag behöver uppdatera det är på gränsen med min mce600 tror jag så vi får se. Pumpar mm finns det en uppsjö av så där är jag på banan. Inriktningen i nya karet kommer att ligga på LPS. Det riktigt kliar i fingrarna efter att få börja om igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag misstänker att jag har lite plattmaskar och krabbor av ej önskvärd sort som bor i mina stenar. Nu när jag skall byta kar finns det då ett bra sätt att få bort detta? En tanke är att lägga stenen i sötvatten några timmar skulle det fungera eller finns det ett bättre sätt??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...