Gå till innehåll

Fredriks 784l


Zigmund

Rekommenderade inlägg

Hej !

Dags att presentera mitt akvarium och få lite tips och ideer !

Akvariet är 160*70*70 sump ca:300l - refugium 100 l - fraggkar 65*50*40 och en vattenbytartank på 60l .

post-6037-14468926638047_thumb.jpg (har tyvärr kass kamera ,men alltid något )

Mitt största intresse är fiskarna (detta skaffade jag efter sett en imperator och vart helt såld :)

post-6037-1446892663783_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar !

Är väldigt lite sten i visningsburken (ca50-60 kg ) men har 150kg till i sump+refugium .

Fraggkar +vattenbytar tank ..Fraggkaret är ihopkopplat med sumpen och kan stängas av som karatän . Sitter även rör upp från vattenbytarkaret så kör upp vattnet till fraggkaret och fyller den vägen .post-6037-14468926638723_thumb.jpg

En massa kablar :)

post-6037-14468926638972_thumb.jpg

Sumpen från vänster .skummare ozon fr509(aktivtkol+fosfat ) returpump med avstick till kalkreaktor

post-6037-14468926639219_thumb.jpg

Mittdel . pump upp till fraggkar mm mm prober för salt-redox-ph-temp ..3 blåa är kalkreaktor utlopp - osmos påfyllning (från badrummet ) och vodkadoseringpost-6037-14468926639431_thumb.jpg

Sista luckan -kalkreaktor (bakom står refugium ) vodkadosering -magnetventil osmos (även avstick så jag kan fylla vattenbytartanken )post-6037-14468926639656_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fisklista :)

2 svarta clowner

1 clarki

2 vanliga clowner

1 sammetsclown

1 coris aygula

2 fröken

1 loricula

1 bispinosa

2 hepatus

1 scopas

1 xanthurus

2 flavescens

1 achilles

1 vlamingi-lopezi (köpt som mini mini lituratus men det var det inte :(

1 chelmon rostratus

1 imperator (j)

1 blue face

1 navarchus (j)

1 vulpinus

Och lite blandat smått :)

Lite blandade bilder

post-6037-14468926640805_thumb.jpg

post-6037-14468926640118_thumb.jpg

post-6037-14468926640344_thumb.jpg

post-6037-14468926640576_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen i början av sommaren ( men koraller och fiskar är överflyttat från tidigare , lite nytt tillkommit och en del följde med ,karet är köpt begagnat )

Men kommit iordning sista tiden ,fick väldigt mycket cyano efter någon månad (haft 3 kar tidigare aldrig sett en liten cyano fläck , men allt nästan borta nu )

Ligger dock högt med nitrat för tillfället ! Var för envis att få biopellets att funka , sen jag slutade med den är det ett helt annat akvarium , dock har jag kört det i mina 2 tidigare med suveränt resultat ,inte en aning varför det vart katastrof i detta .

Teknik jag använder !

Skummare bk 250 +sander ozon ( 50 )

Returpump red dragon 6500

kalkreaktor bm 120

TecIII (dosera vodka - ibland kör jag natriumkarbonat för ph ,men sen refugium börja funka bra hålls ph uppe - ska koppla in spårämnen när jag listat ut hur mycket som är lagom :)

Profilux 3ex

3st tunze med multicontroller

1st mp40

5 st hydor (sump-refugium-fraggkar-blanda salt-och en i huvudkaret )

Belysning 150 mh till fraggkar

2*54w t5 + 3*120w pacific sun led till akvariet

1st fr 509 med aktivt kol + fosfatremover

osmos+tryckhöjningspump direktkopplat till akvarium

eheim 2000l som pumpar upp till fraggkaret - en maxijet1000 som pumpar upp till refugium -och en likadan som sköter vattenbyte. (byter 60l i veckan )funderar på att beställa ett större .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter och rensar lite bilder på datorn ! Saknar mitt gammla sötkar som fick säljas då kvinnan hemma sa jag var tvungen att välja (och platsbrist såklart )

Var 300*80*60 . Meta mört på sommaren och mata med :) cichlorna var mellan 40-50cm . Hade även grupp datnoides och 3 rockor .

post-6037-14468926679498_thumb.jpg

post-6037-14468926678799_thumb.jpg

post-6037-14468926679029_thumb.jpg

post-6037-14468926679271_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Lite omflyttat ,en dag som denna passar bra som akvariedag då det är för kallt för att vara ute :) Lyft upp x antal kg sten ,inte så snyggt då den inte har någon färg:(

Även slutat med led belysning . Använder t5 och är väldigt nöjd ,men min favorit är nog ändå kombo mh+t5 . Cyanon är borta sedan någon månad ,kämpade länge men fanns alltid lite kvar så körde red slime remover och det funkade kanon .

post-6037-14468927507925_thumb.jpg

post-6037-14468927507177_thumb.jpg

post-6037-14468927507465_thumb.jpg

post-6037-14468927507695_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

stiligt kar,

får man undra och fråga varför du föredrar t5 framför led?

mvh chrille

Jag har kört mh och t5 förut och varit väldigt nöjd med tillväxt . Dock är ju värmen ett problem ,och när man har allt i vardagsrummet så blir det lite tropiskt klimat där som inte uppskattas av alla :)

Så leds är ju ett bra alternativ mot dom grejerna , men tyckte jag hade mycket sämre tillväxt ,svårt att placera koraller ,en del vart brända andra fick för lite ljus .

Tyckte även tråkiga alger mådde lite för bra .

började fråga runt lite bland dom jag vet har riktigt grymma akvarium , kollade även runt mycket tyska/amerikanska forum och såg att folk som har "obegränsad budget " för sina akvarium oftast kör Mh / T5 . Då tittade jag rena SPS kar . Och alla jag pratade med sa att dom aldrig sett ett riktigt vasst SPS kar på led belysning .

Självklart förstår jag att många har väldigt fina akvarium med leds , men tror att man ska vara väldigt duktig att läsa av sina koraller för att led ska vara ett bra alternativ om man ska köra SPS .

För mig som bara vill det ska vara enkelt och funka ,så tycker jag T5 är mycket bättre .Och tycker även akvariet funkar bättre nu (och tillväxt också ökat då jag gasat ordentligt på reaktorn senaste veckorna ). Kör dock led i fraggkaret men har ej sps där och då funkar det bra . Men jag är absolut inte tillräckligt duktig för att kunna uttala mig om skillnaden mellan MH/T5/led , Utan frågade bland dom jag tycker har otroligt fina akvarium och kollade runt mycket på forum på folk som odlar just SPS !

Så har tyvärr ingen bättre motivering då jag inte kan allt om par värden och allt vad det heter :) Vill bara det ska vara lättskött och växa bra :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tackar för ditt svar,

kör mycket leds i mitt kar med gott resultat, har en polare som kör extremt mycket led i sitt kar med grymma resultat.

men gillar din filosofi du tar och tittar på de karen du tycker är grymma och kollar vad de har för utrustning och kör detsamma, det är precis min melodi också, finns för många experter på internet sättet att urskilja dessa är ju att se hur deras kar ser ut. :ler:

mvh chrille

Jag har kört mh och t5 förut och varit väldigt nöjd med tillväxt . Dock är ju värmen ett problem ,och när man har allt i vardagsrummet så blir det lite tropiskt klimat där som inte uppskattas av alla :)

Så leds är ju ett bra alternativ mot dom grejerna , men tyckte jag hade mycket sämre tillväxt ,svårt att placera koraller ,en del vart brända andra fick för lite ljus .

Tyckte även tråkiga alger mådde lite för bra .

började fråga runt lite bland dom jag vet har riktigt grymma akvarium , kollade även runt mycket tyska/amerikanska forum och såg att folk som har "obegränsad budget " för sina akvarium oftast kör Mh / T5 . Då tittade jag rena SPS kar . Och alla jag pratade med sa att dom aldrig sett ett riktigt vasst SPS kar på led belysning .

Självklart förstår jag att många har väldigt fina akvarium med leds , men tror att man ska vara väldigt duktig att läsa av sina koraller för att led ska vara ett bra alternativ om man ska köra SPS .

För mig som bara vill det ska vara enkelt och funka ,så tycker jag T5 är mycket bättre .Och tycker även akvariet funkar bättre nu (och tillväxt också ökat då jag gasat ordentligt på reaktorn senaste veckorna ). Kör dock led i fraggkaret men har ej sps där och då funkar det bra . Men jag är absolut inte tillräckligt duktig för att kunna uttala mig om skillnaden mellan MH/T5/led , Utan frågade bland dom jag tycker har otroligt fina akvarium och kollade runt mycket på forum på folk som odlar just SPS !

Så har tyvärr ingen bättre motivering då jag inte kan allt om par värden och allt vad det heter :) Vill bara det ska vara lättskött och växa bra :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...