Gå till innehåll

Affes första saltbalja 379L


AffeAlien

Rekommenderade inlägg

Hej allihopa!

Jag tänkte börja med att presentera mig själv eftersom jag mest smugit runt och läst här och ställt någon enstaka fråga bara.

Jag heter alltså Alf och är 28år gammal bor, sedan 4år tillbaka, i Uppsala men härstammar från Umeå egentligen så är en riktigt norrlänning ;)

Har älskar akvarier ända sedan jag var liten, har varit helt underbart att bara sitta och njuta framför dem men mina föräldrar tillät mig aldrig att ha något, men det är bara ett år sedan min sambo skaffade ett 180L akvarium att ha i vardagsrummet för att just få det lilla mysiga att titta på. Jag tog snabbt över detta men insåg att alla roliga ciklider blev på tok för stora för det akvariet så jag började leta efter ett begagnat 720L akvarium men hittade inget som passade mig så slutade med att jag måttbeställde ett 1000L kar som nu står i vårt 3:e rum och är fullt med ciklider.

Jag älskar det akvariet fortfarande men nu får man bara njuta hela tiden, endast byta vatten och mata fiskarna, och jag är en sådan person som behöver lite projekt för att kunna slappna av när jag är hemma så började klura på ett saltvattens akvarium för ca 3månader sedan och hade svårt att bestämma mig om jag skulle klara det för det skulle vara så avancerat men köpte mig en bok och började läsa och insåg att grunderna inte var så super avancerat ändå men att det sedan finns 1000 olika sätt att göra allting på och lika många inriktningar att välja.

Jag försökte hitta ett begagnat saltkar som hade lite speciella mått för det skulle ersätta 180L karet i vardagsrummet och där är det begränsad plats. Tyvärr gick det lika bra som när jag försökte hitta ett 720L akvarium. Så jag gick även denna gången till min lokala saltbutik, som byggde mitt 1000L kar, för att beställa ett måttbeställt med måtten 120x55x60cm men denna gången blev det ingen beställning för de hade byggt ett kar som stod i butiken som var nästan de mått jag ville ha. Det var 115x55x60cm så jag slog till på det i stället eftersom mitt förra kar blev försenat i byggtid ca 3 månader så kändes det skönt att köpa något som redan fanns denna gången.

Projekttråd om mitt 1000L kar http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=65593

Det var historien om mig och min korta akvaristik karriär så här långt.

Nu tänkte jag försöka rada upp lite vad jag tänkt med karet och hoppas på att få lite förslag och kritik kanske.

INFO:

visnings karet är på 379L, 115x55x60cm(LxDxH)

sumpen är på 128L+50L osmos tank

3st hål för 32mm genomförningar i en överrinnig i vänster bakre hörn.

Sarg runt hela karet.

Teknik väg har jag kommit fram till såhär långt.

Bubbel Magus Nac7 skummare, hört den ska vara bra med tanke på priset?

Bubbel Magus Pelletsreaktor

Belysning funderar jag på bygga LED men till en början kommer det vara 4x39W T5 rör eftersom jag har en sådan ramp liggandes.

Returpump och streamer har jag inte bestämt ännu.

Lokala butiken hade Aquabee returpumpar sin de sålde, någon som vet något om dem?

De hade även stora och fula fyrkantiga streamerpumpar som jag inte vill ha för de var gräsligt fula. Tanken är att köpa 2st i alla fall.

Övrigt tänkte jag köra Baling Light och biopellets för jag tycker det verkar vettigast och lättaste alternativen.

INRIKTNING:

Koraller är det jag gillar, klart det kommer vara fiskar men har mitt 1000L med ciklider så kan studera beteenden där hela dagarna.

Mjukisar och några LPS är planen eftersom jag gillar när det rör sig lite i akvariet. Men den planen kan ju ändra ordentlig när man väl fått prova på lite.

Fiskar jag tänkt så här långt är i alla fall

Gobiodon histrio

Synchiropus splendidus

Salarias fasciatus

efter påtryckningar från sambon så blir det ett par clowner med.

Amphiprion ocellaris

[h=3][/h]Vill ha någon sorts sandvändare med eftersom deras beteende liknar jordätande cikliderna jag har och jag bara älskar när de åker runt och silar sand. :)

Hoppas bara den går ihop med resterande.

Korallerna jag tänkt än så länge är

Euphyllia paraglabrescens

Sarcophyton glaucum

Sedan lite fina läderkoraller och knappar i olika färger.

Sedan har jag inte hunnit utforska så mycket mer utan det får komma under uppbyggnaden av revet.

Nu när jag svamlat så här mycket så lovar jag att komma med lite bilder så snart så ni ska slippa läsa så mycket. Ska bara få karet hemkört till mig så ska ni få bilder på det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 65
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Kommer bli intressant. Du verkar vara bra påläst alltid en bra start för ett projekt :)

Kände att jag inte bara ville hoppa på detta utan att ha någon koll, pratade lite med salt folk och det kändes som grekiska så köpte Daniel Knops bok och började hänga här, Sedan snöar jag in ganska ordentligt i saker när jag väl börjar med något och läser allt jag kommer över. :)

Välkommen till saltvärlden:)

Har följt din tråd en del på Ciklidforumet.

Tackar, denna tråd ska nog bli lika full med foton när jag väl kommer igång, men det ska ju ner lite pengar i detta så blir inte klart denna månad i alla fall. :)

vart byggde du akvariet?

är nämnligen själv intresserad av att få ett kar byggt men är ute efter lite erfarenheter (tror det finns 2 eller 3 som kan bygga akvarier i uppsala)

Akvariemiljö i Gottsunda, enda vettiga saltbutiken i stan, som jag köpt karen hos. Men de bygger inga egna kar längre utan det är akvarielagret som bygger karen åt dem. Du är välkommen att granska 1000liers burken om du vill.

Akvariespeciallisten byggde kar innan men de lägger ju ner nu så vilka fler är det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok dom lägger alltså ner? Intressant.

Nej 2 eller 3 va de funderade på om akvariehobby gjorde det också med det var väll tal om att dom skulle lägga ner saltdelen helt.

Kika in 1000l vore skoj om jag har tid nån dag. Kanske även ditt nya salt om det nu hinner hitta dit.

Då har dom samma priser som akvarielagret har antar ja?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok dom lägger alltså ner? Intressant.

Nej 2 eller 3 va de funderade på om akvariehobby gjorde det också med det var väll tal om att dom skulle lägga ner saltdelen helt.

Kika in 1000l vore skoj om jag har tid nån dag. Kanske även ditt nya salt om det nu hinner hitta dit.

Då har dom samma priser som akvarielagret har antar ja?

Akvarie hobby byggde förut när det var Ulf (hette han va?) som ägde det men de bygger inga kar nu längre.

Betalade 9500kr för mitt 1000liters kar. Har ingen aning vad jag hade betalat på lagret eftersom de tog 2000kr bara för att köra hem det medan akvariemiljö där ingick det i priset. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har tittat på lite Pumpar nu och då dyker det upp lite frågor direkt.

Funderar på om Tunze Silence 1070.040 är en vettig retur pump, den ska leverera 3000l/h. Tycker priset verkar vettigt och det känns inte som Tunze gör värsta B-grejorna i alla fall.

Tittat på deras streamer pumpar med speciellt på Tunze Turbelle Nanostream 6015 och Nanostream 6025. Räcker 2st av 15 eller ska jag gå på 25?

Sedan undrar jag om dessa går att styra med en Tunze Wavecontroller 7092 eller om jag måste köpa de dyraste Streamer pumparna de har då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Streamersen där kan du skippa.. Fysiska storleken är perfekt men du ska upp på minst 6045.. Minst två styck sådana.. Vill du ha möjlighet att variera flödet så 6055 samt 6095 är två intressanta varianter som genast kostar lite med men desto roligare när du ser korallerna svaja i det flödet.

Med vänlig hälsning, Manne

Edit: returpumpen du tittat ut funkar utmärkt..

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men varför gå upp på 6045?

Är det inte 10 gånger akvariets volym man ska ha i snurr? Därför jag tänkte 2st 6025 sedan har man ju returpumpen som levererar kanske 2000L/H efter tryckfall osv. Då har man 7000L/H är inte det nog?

Något nytt jag missat som gör att det är bättre att ha ännu mer flöde i karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom koraller som du nämner i ditt första inlägg kräver kanske inte 30* volymen, med ditt val på 6025 är på tok förlågt.. Vilketsom så vill du ha ett bra flöde runt hela tanken, det kommer inte två 6025or att leverera.. Du får tänka på att streampumpar ger breda flöden , inta alls samma stråle som ett vanligt pumphuvud ger.. Dvs "strålen" som bli ebbar snabbt ut i karet.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju inte pengarna som är problemet eftersom ekonomiskt skiljer det inga enorma summor på 6025 och 6045 utan jag var mer förvirrad för jag har läst 10 gånger volymen i böcker och även den lokala affären säger det.

Får tacka för ni tar er tid och svara på lite dumma frågor såhär i början.

Men då kanske jag tar och beställer 2st 6045 plus returpumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite händer här nu, även om det förmodligen inte kommer igång ännu på ett tag eftersom jag måste köpa och få hem all teknik och bestämma mig vilken teknik jag verkligen vill ha.

Men i dag anlände akvariet med de udda måtten och den lite roligt utformade sumpen, Men så blir det om den är byggd av glas de hade över. :)

Första bilden är 180L juwel karet som står där detta kar ska stå nu, i vardagsrummet men mot en glasvägg in till köket. Man kommer kunna se det från vardagsrummet och matbordet alltså.

Sedan är det lite bilder på karet som måste tvättas lite men det är så besvärligt att få rent på insidan för några rengöringsmedel vill jag inte använda.

Sista bilden är på Akvastabil 4x39w rampen som jag kommer använda i början men förhoppningsvis byta mot led senare.

post-6927-14468926681365_thumb.jpg

post-6927-14468926681572_thumb.jpg

post-6927-14468926681813_thumb.jpg

post-6927-1446892668205_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...