Gå till innehåll

Bli av med alger: Arcticreefs credo


Arcticreef

Rekommenderade inlägg

Växer det plågsamma alger i burken är fosfatnivåerna för höga. Det oavsett vad mätningarna visar. Plågades i våras/somras av alger. Lösningen var denna: Häverterade ut allt i algväg med anordningen som jag beskrivit i en egen tråd. Vattnet som rinner ned till sumpen lät jag komma ut i en "spagettiburk" i plast. Mao, allt vatten passerade burken. I den burken hade jag placerat fosfatabsoberare med en ganska hög densitet (Kent Marines phosphate sponge). Mer finkornig/lägre densitet absorberare skulle ha spolats ur burken. Ca varannan dag tillsatte jag lite mer absorberare. Detta försatte jag med tills algerna försvann. Hur lätt som helst. Mao: skit i nitraten, det är fosfaten som är boven. OCH: se till att ha collospongia i burken (finns att införskaffa på den där butiken i Täby som jag glömt namnet på).

Vad tror ni andra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Intressant läsning!

Håller själv på att försöka bli kvitt typ håralger med varierande resultat. Kör nu med zeo för att få ner näringsvärdena till 0 men jag tror att algerna är själförsörjande på fosfat och näring, dom fångar upp partiklar i vattnet och låter det förmultna i håralgerna och på det viset får dom tag på näring.

Håller nu på att pröva om Coral Snow kan vara ett botemedel till det. Man ska få klarare vatten med Coral Snow.

Ska uppdatera hur det går!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Intressant läsning!

Håller själv på att försöka bli kvitt typ håralger med varierande resultat. Kör nu med zeo för att få ner näringsvärdena till 0 men jag tror att algerna är själförsörjande på fosfat och näring, dom fångar upp partiklar i vattnet och låter det förmultna i håralgerna och på det viset får dom tag på näring.

Håller nu på att pröva om Coral Snow kan vara ett botemedel till det. Man ska få klarare vatten med Coral Snow.

Ska uppdatera hur det går!

Kör fosfatabsorber. Och hävertera

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...