Gå till innehåll

För hög temperatur i akvariet


dominique

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag är en nybliven saltvattensakvarist från Öland. Jag har försökt finna information här på sidan om temperaturen i akvariumet och tänkte fråga om någon har ett tips för hur man kan sänka temperaturen i akvariet på ett inte allför kostsamt sätt. Jag har de senaste två dagarna haft 29 grader i akvariet och är lite orolig för hur det kommer att bli när det blir riktigt varmt ute. Jag har idag startat den fläkt som sitter på locket på akvariet och hoppas få en positiv effekt genom det. Mitt problem startade då jag installerade en UVc och en av medlemmarna här på formumet tipsade mig om att det kan vara pumpen som driver UVc:n som höjer tempen. Då jag har Leucosternon och lite andra känsliga fiskar undrar jag om man utan någon allvarlig risk kan minska ned tiden på UVc:n? Jag hoppas som sagt att min fläkt skall räcka för att få ned temperaturen men annars hoppas jag att någon vill ge ett tips för annan lösning. Jag har för övrigt ett Deltec Microreef på ca 250 l. Jag vore hemskt tacksam för svar. Med vänliga hälsningar / Dominique i Färjestaden :smiley5:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förutom pumpen så ger även UVC watt och värme.

Jag har lagt en slinga i torpargrunden på 40 m PEM 16 slang som jag pumpar runt vatten från sumpen.

Karet är nyligen igångkört (500 liter) och jag kan inte ge full utvärdering. Men när det var 9 grader i grunden så sänkte jag karets temperatur med nästan 7 grader på 18 timmar. Ville inte sänka temperaturen för mycket i karet och bröt testet när den var nere i (vad jag minns) 20,8 grader.

Grov beräkning så uppskattade jag att jag har runt 600-700 w kyleffekt vid 6 grader i grunden och 25 grader i karet. Sommaren har jag 14-16 grader.... vi får se hur systemet fungerar under sommaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten fläkt som blåser över sumpen, och en över karet också, hjälper. Tror inte du behöver köra UV:n hela tiden. Kolla med de som vet på forumet. Den borde ju iofs höja temperaturen så mycket. Försök ock kolla vad som är varmt och få dessa saker undersökta (ev elfel). Försök att rikta pumpar så att du får rörelse i vattenytorna (kar, sump). Detta ökar avdunstningen och kyler karet. Rikta fläktarna mot vattenytan. Det har samma effekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, min tanke är att man kanske kan köra UVc:n parallelllt med T5:orna istället för dygnet runt.Då borde man ju få ned värmen en del. Vissa kör ju UVc:n endast då de får ngn sjukdom i akvariet. Därför borde det ju rimligtvis inte vara någon fara men det vore tacksamt om ngn kunde svara på detta. M.v.h.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

dom flesta pumpar som placeras i karet höjer vattentempen,men jag misstänker att locket du har på är den största "boven",har du möjlighet att sätta distanser emellan för att få bättre cirkulation den vägen.

Men vissa uv värmer ju också duktigt,kör uvet på natten så får du säker en lägre men jämnare temp dygnet runt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror stenhårt på en fläkt som blåser mot ytan på karet. Min lägenhet är tok varm på sommaren, men en fläkt har alltid sänkt temperaturen till lagoma 24,5 grader. Fläkten kostade 75:- och en skruv att sätta fast den i väggen, så billigare blir det nog inte. Jag stänger inte av min uvc, det kommer alltid en massa luft i den och låter som bara den, detta går ju att lösa med kranar, men det blir bara jobbigt. Obs, glöm inte att stänga lampan om du stänger av vatten tillförseln till uvc.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla goda råd! jag startade min fläkt som sitter i locket på akvariet och har lyckats få ned temperaturen till 25 grader trots att UVc:n på test fått vara igång dygnet runt. Jag funderar dock på att, som ni rekommenderade, skaffa en extra fläkt att sätta i sumpen för att förebygga sommarens hetta.

Känner ni till ngn riktigt tyst fläkt?? den jag har som medföljer Deltec Microreefsystemet är ganska så högljud, inte kul eftersom vi har akvariet vägg i vägg med sovrummet. Man får låtsas att man är omdord på en färja men gör man det så kan man somna trots ljudet. Men skulle helst vilja slippa en extra motor om ni förstår vad jag menar ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testa med en datafläkt 12Volt å kör man med en transformator från 6V- så kan man alltid testa att sänka volten å man får den tystare. Min 12V fläkt kör jag nu med 9V å den låter knappt

Kruxet är väll att den då ej utlåvar liter luft/min lösning fler fläktar ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten fråga om fläcktar.

Jag har kollat in en fläckt på clasohlson nr: 36-1070

Jag undrar hur bra den är, verkar som den är mycket praktisk då den går att sätta i väggen. Men hur myckt låter den samt hur mycket luft flyttar den?

Vill ju inte behöva köpa flera fläcktar för att den är kass.

Jag skall ha den i en överlåda där MH och lysrör sitter, skall även montera två st 120mm fläcktar för att dra ut luften ur lådan.

post-805-14468912097102_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten fråga om fläcktar.

Jag har kollat in en fläckt på clasohlson nr: 36-1070

Jag undrar hur bra den är, verkar som den är mycket praktisk då den går att sätta i väggen. Men hur myckt låter den samt hur mycket luft flyttar den?

Köp den på öppetköp. Ser ju okey ut finns det omkopplare för hastighet så verkar den ju vara klockren

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Driveland

Jag har en sådan fläkt som finns på class olasohlson. Den väsnas ganska mycket men den gör mycket nytta.

Markus

post-1007-14468912098145_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...