Gå till innehåll

Fotosyntes-påverkan?


Aquario

Rekommenderade inlägg

Hej. Eftersom jag har en överrinning av vakum-sug-typ så är det väldigt noga med att ställa in utsuget med retur pumpen via kulventiler. Igår flyttade jag karet för jag ska renovera det rummet den stod i. Det tog mig över en timme med millimeter precision att justera de två kulventilerna för att få nivån i karet och sumpen i ballans! Jag var uppe vid tre olika tillfällen i natt för att försäkra mig om att det inte blev översvämning. När lyset tändes i dag så hörde jag hur det sög luft från karet och vattnet hade stigit kraftigt i sumpen.

Kan fotosyntesen ha denna effeckt på vattnets tröghet???

Eller är det att rumstemperaturen stiger och så ändras vattnets konsistens??? Ja jag hoppas ni förstår vad jag menar, saltvattens kemi är nytt för mig.

Tacksam för svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur menar du? Har du enbart en hävert? Eller har du ett rakt rör ned med? Av din situation så verkar du enbart ha hävert eller så är evakueringsröret tokigt underdimensionerat.

En korrekt hävert överrinning med evakueringsrör ska aldrig låta vattennivån i sumpen ändras så länge inte vattenvolymen i sig skulle ökas eller liknande. Evakueringsröret ska kunna ta allt vatten och häverten ska assistera den helt enkelt och har som främsta syfte egentligen att se till att evakueringsröret sväljer så pass lite vatten att inget överrinnings ljud kan höras.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

att enbart ha överrinning med hävert utan backup-rör är ett omöjligt projekt.... Det krävs så liten skillnad för att du antingen ska tömma sumpen eller få häverten att suga luft att det är omöjligt att matcha flödet från returpumpen mot häverten.... Har du borrat kar eller har du häverten över kanten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har hävert över kanten. Jag har nu upptäckt att deta är inte den bästa lösningen. Jag kommer att bygga om den i framtiden.

Jag hittade problemet till slut. Jag behöver en slang klämma till slangen som sitter på retur pumpen, det läckte ut där när jag stötte till den av miss tag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...