Gå till innehåll

Akvarist i Kalmar?


Simon.

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag står i startgroparna för att starta upp ett litet nanosalt(Tråd kommer) men jag undrar om det finns några med saltvatten i kalmar? Dels undrar jag lite om erfarenheterna om hur vattnet är i kalmar till just saltvatten, samt vilket salt de har till sina akvarium. Sen undrar jag om det är vanligt att köpa levande sten och koraller av varrandra? Om man köper i affärer så vet man ju kanske inte om det är tex. bra levande sten de säljer.

Undrar också om erfarenheter av att handla av dels kalmarakvarieaffär, och netto zoo.

Detta är ingen annons(även om det verkar så när man läser det.....) Men jag är intresserad av möjligheterna och handla av andra i kalmar.-kung

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns några, hur många vet jag inte men ju mer man håller ögonen öppna desto fler ser man både i och runt Kalmar.

Kalmarakvarieaffär vet jag inte riktigt vad man ska säga om, för min del tycker jag det är trevlig personal och ju mer man handlar ju billigare blir det. Priserna går väl att diskutera men salt är ju inte direkt gratis.

Skickat från min LG-P880 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får erkänna att jag inte lyckades med att söka på medlemmar, trots stigigemlas ganska tydliga beskrivning......:smiley9:

Om vi bortser från priset, är det bättre att handla levande sten från netto zoo, eller har kalmarakvarieaffär bättre sten? ;)

Netto zoo har ju lite dyrare stenm men då jag endå inte ska köpa mer än ett par kilo så är det ju en marginell kostnad.

Trots det så har jag bestämmt mig för att försöka få tag på en bit levande sten från någon annan akvarist(0-1kg) bara för att öka på chanserna till att jag får ett så välfungerande akvarium som möjligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja, positivt är väl en tolkningsfråga. Stenen kan ju vara ny i butik och därför ha kalkalger kvar men ändå vara dålig i kvalité. Jag kan tyvärr inte svara på om den är bra eller dålig då jag inte går in i den butiken av olika anledningar.

Tror inte stenen är sämre så jag skulle väl säga att jag tycker du ska plocka ut dom stenarna du verkligen vill ha och som passar ditt akvarium. Var du sen väljer att köpa, det spelar antagligen inte så stor roll. Med tiden får du en egen bakteriekultur och beroende på vilket ljus du använder kommer även alger.

Skickat från min LG-P880 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...