vahagn Postat 5 maj 2005 Postat 5 maj 2005 Det absolut fantastiska med saltvattenkar måste vara alla överraskningar som man stötter på i sitt eget kar. Först började det plötsligt växa ut en macroalg på en sten som har haft i karet sen januari och idag såg jag spetsen på ett par ben tillhörande en ormstjärna (en väldigt liten på c:a 0,5cm kropp men ben på över 3-4cm) som jag har ingen aningen varifrån den har kommit.Så: finns det små ormstjärnor (typ size XS), eftersom de jag har sett i handeln är rena XXXL jämfört med den här, eller är den här början till en eventuell XXXL? Citera
Dykaren Postat 5 maj 2005 Postat 5 maj 2005 Jag har troligen hundratals små ormsjöstjärnor som måste ha kommit med någon korall eller annat. Ingen av dem är större än högst 2-3cm. De är svart-vit randiga... och för det mesta ser man bara ett par ben som sticker ut lite.Verkar vara helt ofarliga... än så länge iaf.. Citera
vahagn Postat 6 maj 2005 Författare Postat 6 maj 2005 OK! Den passar perfekt i din beskrivning så den borde vara nån "dvärgsort".Tack Dykaren! Citera
Dykaren Postat 6 maj 2005 Postat 6 maj 2005 Jag har försökt fotografera mina men inte lyckats få någon bra bild ännu... ska se om jag får fram en i helgen.Jag hoppas verkligen att de är ofarliga för jag har 100-tals av dem! Lär man sig bara vad man ska titta efter så ser man dem överallt! Citera
vahagn Postat 6 maj 2005 Författare Postat 6 maj 2005 Så länge de är så stora som min är nu så borde det väl bara vara bra städhjälp. Hoppas de slutar växa... Citera
Clownen Postat 6 maj 2005 Postat 6 maj 2005 HejJag har också stött på ett par ormsjöstjärnor som kommit fram ur min LS, de är ca 2,5cm långa och helt vita. Fick en bra bild för några dagar sedan, annars verkar de mest hålla sig gömda med bara armarna synliga. Ser dina ut så här Vahagn?MvhPeter Citera
jimmy Postat 6 maj 2005 Postat 6 maj 2005 det verkar inte vara samma jag har samma som dykren å våra är randiga men annars så ser dom hyfsat lika ut Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.