Gå till innehåll

Finns det små ormstjärnor?!


vahagn

Rekommenderade inlägg

Det absolut fantastiska med saltvattenkar måste vara alla överraskningar som man stötter på i sitt eget kar. Först började det plötsligt växa ut en macroalg på en sten som har haft i karet sen januari och idag såg jag spetsen på ett par ben tillhörande en ormstjärna (en väldigt liten på c:a 0,5cm kropp men ben på över 3-4cm) som jag har ingen aningen varifrån den har kommit.

Så: finns det små ormstjärnor (typ size XS), eftersom de jag har sett i handeln är rena XXXL jämfört med den här, eller är den här början till en eventuell XXXL?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har troligen hundratals små ormsjöstjärnor som måste ha kommit med någon korall eller annat. Ingen av dem är större än högst 2-3cm. De är svart-vit randiga... och för det mesta ser man bara ett par ben som sticker ut lite.

Verkar vara helt ofarliga... än så länge iaf..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har försökt fotografera mina men inte lyckats få någon bra bild ännu... ska se om jag får fram en i helgen.

Jag hoppas verkligen att de är ofarliga för jag har 100-tals av dem! Lär man sig bara vad man ska titta efter så ser man dem överallt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag har också stött på ett par ormsjöstjärnor som kommit fram ur min LS, de är ca 2,5cm långa och helt vita. Fick en bra bild för några dagar sedan, annars verkar de mest hålla sig gömda med bara armarna synliga.

Ser dina ut så här Vahagn?

Mvh

Peter

post-1277-14468912096442_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...