Gå till innehåll

Brunt på sanden


Guest junkie

Rekommenderade inlägg

Guest junkie

Hej!

blir lite kinkig för att mitt tunna lager grov korall sand blir ganska fort brun, inga trådalger utan bara sanden blir bara lite brunaktig. När jag suger botten och sanden som är under är ren och fin. Kan detta va med ljuset att göra för alla mina värden är bra.

Har en Aquasunlight NG 2x250w + 2st T5 och T5:orna är tända ca: 10h och MH är tänd ca: 8h.

Jag får inga alger på stenen eller någon annan stans så det är därför jag behöver lite råd.

MVH, Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Shit!

Jag som tyckte jag fick brun sand ibland...

Men det har kanske hjälpt då att jag har fosfatremover...

Är det bara lite brunt i sanden så är väl inte det nåt stort problem annars. Man kan ju suga upp det som är brunt och sen antingen tvätta sanden eller köpa ny vartefter.

Att köpa ett silikatfilter kan ju vara en annan ide.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis som connaissancen säger, det är kiselalger som blomstrar när det finns silikat i vattnet. Så det bästa sättet är att suga bort algerna, skaffa ett bra silikatfilter till osmosen så det inte kommer in mera silkat i karet. Samt att använda rowafos eller likande då det tar bart silkaten som ej är bunden. Men man skall nog ta det lite lungt med rowafosen då koraler inte gillar så snabba ändringar av fosfat.

Jag gjorde en mätning på mitt osmos vatten som är filtrerat med silikatfilter och kranvattnet i GBG och osmos vattnet gick inte att mäta medans kranvattnet hade en halt på 0,25-0,3 vilket inte är så jätte mycket kanske med det räcker för att få alger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...