Gå till innehåll

aminosyror


Rekommenderade inlägg

Hej Tomas! Gett forumet en ny chans.....

Vad jag lyckats klura ut av våra "tyska vänner" så är det framför allt i extremt näringsfattigt vatten som det ger effekt. När vattnet har nivåer mycket nära 0 i fosfat och nitrat behöver korallerna tillsatt näring av olika slag bla aminosyror. Helt utan näring så tappar korallen färg och tillväxt! Men då pratar vi extrema nivåer!

Ta dock detta med viss försiktighet då min tyska inte är helt ok.....

Har prövat Salifers aminosyror men har inte märkt någon större effekt men förmodligen får mina koraller näringen från mina Aqua Connect bakterier kombinerat med vodka!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jorå, Magnus skam den som ger sig.....

Hur går det med korallimporten?

Martin, kul att du ser stora skillnader, vad kör du med för fabrikat?

Enligt tidningen så ska korallen använda vissa aminosysror som "utlösande" faktor till zooxen så att de ger mer kolhydrater i från sig som korallen kan nyttja för tillväxt och pigmentframställning.

Det är då de aminosyror som korallen inte kan producera själv utan måste ta upp ur vattnet eller från mat, typ zooplankton eller dyl.

Tankar och ideer kring detta tas gärna emot.

Tomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att du är tillbaka!

Ang korallimporten så har det blivit fart på de svenska buikerna så det finns ingen större anledning att importera själv! Har hittat massor av färgade koraller det sista halvåret! Väldigt kul!

Ska ge aminosyrorna en chans till! Som sagt - jag har Saliferts Bio-corall!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...