Ländström Postat 6 maj 2005 Postat 6 maj 2005 HejEnligt den senaste forskningen så borde tillsatsen av aminosyrer ge ökad tillväxt och bättre färger (se Coral nr 2 -05). Är det någon som provat och har några resultat att offentligöra?Är själv på g att prova.Tomas. Citera
wrang Postat 6 maj 2005 Postat 6 maj 2005 Vad är det för syror du menar. Har tyvärr ej coral nr2-05 Citera
acuario Postat 6 maj 2005 Postat 6 maj 2005 Bara att testa Tomas men din koraller behöver väl inte starkare färger;) Mina däremot skulle behöva en dos Citera
Dykaren Postat 6 maj 2005 Postat 6 maj 2005 Jag tillsätter GroTech's VitAmino till mitt kar. Har bara positiva erfarenheter av det. Använder det även för att berika foder och rotifers. Citera
Magnus Postat 7 maj 2005 Postat 7 maj 2005 Hej Tomas! Gett forumet en ny chans.....Vad jag lyckats klura ut av våra "tyska vänner" så är det framför allt i extremt näringsfattigt vatten som det ger effekt. När vattnet har nivåer mycket nära 0 i fosfat och nitrat behöver korallerna tillsatt näring av olika slag bla aminosyror. Helt utan näring så tappar korallen färg och tillväxt! Men då pratar vi extrema nivåer!Ta dock detta med viss försiktighet då min tyska inte är helt ok.....Har prövat Salifers aminosyror men har inte märkt någon större effekt men förmodligen får mina koraller näringen från mina Aqua Connect bakterier kombinerat med vodka! Citera
Martin Postat 8 maj 2005 Postat 8 maj 2005 Hej!Jag har mycket låga nivåer av nitrater och fosfater. Började tillsätta aminosyror för ca 5 veckor sedan och ser tydliga färgförbättringar och tillväxt både på sps och lps.Martin Citera
Ländström Postat 10 maj 2005 Författare Postat 10 maj 2005 Hej!Jorå, Magnus skam den som ger sig.....Hur går det med korallimporten?Martin, kul att du ser stora skillnader, vad kör du med för fabrikat?Enligt tidningen så ska korallen använda vissa aminosysror som "utlösande" faktor till zooxen så att de ger mer kolhydrater i från sig som korallen kan nyttja för tillväxt och pigmentframställning.Det är då de aminosyror som korallen inte kan producera själv utan måste ta upp ur vattnet eller från mat, typ zooplankton eller dyl.Tankar och ideer kring detta tas gärna emot.Tomas Citera
Magnus Postat 11 maj 2005 Postat 11 maj 2005 Kul att du är tillbaka!Ang korallimporten så har det blivit fart på de svenska buikerna så det finns ingen större anledning att importera själv! Har hittat massor av färgade koraller det sista halvåret! Väldigt kul!Ska ge aminosyrorna en chans till! Som sagt - jag har Saliferts Bio-corall! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.