GÄ till innehÄll

Rekommenderade inlÀgg

Postat

Jag har precis köpt mig ett saltkar, har tidigare endast haft sötvatten.

Jag funderar lite pÄ om min skummare fungerar som den ska, den verkar bara pumpa in vatten och luft i "huset" som sedan rinner ut. Den ska vÀl bygga upp skum i huset sÄ att det kan samlas i uppsamlingskÀrlet lÀngst upp? Har jag kanske fel vattenvolym i sumpen?

post-7122-14468926957821_thumb.jpg

Postat

det dÀr ser vÀldigt mycket ut som en red sea max skummare.... Och forutom att ha rycktet om sig att vara totalt vÀrdelösa och dumpa massor av vÀrme och bubblor i vattnet sÄ Àr dom (om jag inte missminner mig) byggda för att ha mycket högre vattennivÄ Àn vad du har dÀr.

Postat

om du stÀller den i en högre bytta och lÄter returslangen gÄ ner i den sÄ höjer du nivÄn som skummaren stÄr i... jag har kört med en juwelfilterkammare till en liknande skummare... men det mesta borde fungera... sÄ kan du anvÀnda den under tiden du letar ny...

Postat

trÄkigt, jaja. NÄgon som kan tipsa om bra skummare till bra pris? Det Àr ju ganska lÄg vattennivÄ i sumpen sÄ kanske inte finns sÄ mÄgna att vÀlja pÄ, bÀst att byta till större (högre) sump?

Postat

Fick hem en Tunze 9002 skummare , lÀste hÀr att dom skulle va okej..

LÀste att dom kan behöva gÄ in sig lite, för just nu skummar den ingenting oavsett hur mycket luft jag slÀpper pÄ.. Kan det inte bara fungera?

Postat

Tunze 9002 krÀver ocksÄ en hög vattennivÄ. Den kommer inte fungera i din nuvarande sump, du behöver en högre vattennivÄ tyvÀrr.

Postat
Tunze 9002 krÀver ocksÄ en hög vattennivÄ. Den kommer inte fungera i din nuvarande sump, du behöver en högre vattennivÄ tyvÀrr.

Den funkar, kunde höja vattennivÄn i sumpen utan att det svÀmmar över. DÀremot ska jag försöka hitta en lite större sump iaf, sÄ jag kan ha lite ls och filtrering i.

Postat

Kanon att du kunde höja vattenivÄn sÄ pass! Men har du bra marginal sÄ att sumpen inte flödar över nu och returpumpen lÀgger av?

Postat
Kanon att du kunde höja vattenivÄn sÄ pass! Men har du bra marginal sÄ att sumpen inte flödar över nu och returpumpen lÀgger av?

Jag stÀngde av returpumpen och lÀt ytavrinningen rinna tills nivÄn i karet kommit under utloppet, mÀtte hur mycket vattennivÄn ökade. Sen fyllde jag pÄ vatten i sumpen till den höjd skummaren behövde, fick ta returpumpens jobb med i berÀkningen. Och jag har lite marginal kvar. Men som sagt, ny sump.

GĂ„ med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara pÄ detta Àmne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehĂ„ll har Ă„terskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...