Gå till innehåll

Kalkalge explotion - kan det hända?


Aquario

Rekommenderade inlägg

Hellöow!

Märkte idag att jag fått en kalkalge explotion. Mina kalkalger har vuxit väldigt långsamt och nästan helt stannat av tyckte jag. Men nu är det små rosa kalkalger överallt, på glaset, på fragg hyllan i plast, på doppvärmaren (Hade jag definitivt inte innan.) i sanden. Det enda som har skilt sig från min vanliga rutin denna vecka är att jag gjorde en extra vattenbyte i går (för att få ner Nitrat). Vattnet jag använde har stått i en vecka sen förra blandningen, som jag skakade runt på varannan dag. Jag är för snål att kasta ut dyrbar saltvatten, så jag tänkte använda det men har varit tvungen att skvalpa runt hinken för min "blandar pump" satte jag i sumpen.

Kan det vara så att vattnet har mognat eller "gottat till sig" när den har stått ett tag? Normalt blandar jag det dagen innan och använder upp allt.

Eller har jag hat på lyset längre än vanligt??

:snurrig:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kollat så timern fungerar ifall du misstänker lyset? En natt hade jag full belysning hela natten, det gillade inte korallerna kan jag säga =/

Eller så är det bara så att karet mognat och kalkalgerna börjar komma nu. Dom börjar ju som sporer (har jag för mig, rätta mig gärna) så ifall en "vuxen" släppt en massa sporer så borde ju dom växa ungefär lika fort, dvs du borde se dom ungefär samtidigt. Hur gammalt är karet? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...