Gå till innehåll

Billiga T5 armaturer på 6x54 W


uffe2

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag ska köpa en ljusarmatur (eller eventuellt lösa komponeter)

för att göra en belysning med T5 rör på 6 alt 8 rör a' 54 W.

Var köper man detta billigast ?

På Internet så verkar det just nu vara dagskurs på T5-armaturer och T5-tillbehör......

/Uffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du vill beställa, kolla de olika tyska web-shops som finns i länkregistret, men kolla vad frakten kostar, det kan variera ganska mycket. De har även börjat saluföra PC-lampor om du vill ha mycket watt på liten yta (och inte vill ha MH). Vet att fler web-shops är på gång med att börja sälja det också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är dom billigaste armaturerna för T5 rör,

som jag har hittat på Internet.

http://www.seaqualux.de

Hängande armaturer

8x54 W 3400:-

4x54 W 1700:-

ca: 400:- per T5 rör

Lösa delar för bygga armaturen själv

Reaktor 2x54 W 240:-

Reflektor 2x70:- 140:-

Hållare IP67 2x30:- 60:-

_____________________

Totalt 440:-

dvs 220:- per T5 rör

Kan någon annan hitta något billigare tro ?

Obs: frakt tillkommer

Magnus: Vad heter firman i Örebro som säljer "Aqua Connect" armaturer ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick min armatur från Tyskland för två dagar sedan och är helnöjd. Det är en 6x54w ATI Powermodul. Inkl individuella reflektorer och tre inställningsbara fläktar (ska öka effekten med ca 15%)

451e från aquapro2000 (Du kan säkert hitta den något billigare): http://www.aquazoo24.de/index.php?cPath=41_84_289_290&sort=3a&page=3&osCsid=21030c3064d0817c2001585e377a3cbc

mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick min armatur från Tyskland för två dagar sedan och är helnöjd. Det är en 6x54w ATI Powermodul. Inkl individuella reflektorer och tre inställningsbara fläktar (ska öka effekten med ca 15%)

451e från aquapro2000 (Du kan säkert hitta den något billigare): http://www.aquazoo24.de/index.php?cPath=41_84_289_290&sort=3a&page=3&osCsid=21030c3064d0817c2001585e377a3cbc

mvh

Peter

Berätta mer om dessa armaturer Peter. Hur kan du ställa in fläktarna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick min armatur från Tyskland för två dagar sedan och är helnöjd. Det är en 6x54w ATI Powermodul. Inkl individuella reflektorer och tre inställningsbara fläktar (ska öka effekten med ca 15%)

451e från aquapro2000 (Du kan säkert hitta den något billigare): http://www.aquazoo24.de/index.php?cPath=41_84_289_290&sort=3a&page=3&osCsid=21030c3064d0817c2001585e377a3cbc

mvh

Peter

Jo, armaturerna är vackra, men armaturernas utformning med ett tätt tak,

gör att man inte automatisk får kylning med den s.k. skorstenseffekten.

Det är mycket därför, som dom har fläktar för att kyla rören och få upp ljuseffekten.

Fläktar innebär ju lite mer oljud.

Dom kostar ca: 4300:- sek för 6x54 W dvs

720:- sek per T5-rör

Snygg, men en något dyrare armatur......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inbillar mig dock att mer ljus lämnar armaturen om den är platt. Kanske är fel.

Uffe 2: Jag tittade också på de billigare armaturerna du nämnde, men denna hade inga individuella reflektorer eller avkylning. Lägger du till kostnaden för 6 reflektorer (även om dessa inte skulle få plats) samt tre fläktar tror jag inte det skulle bli billigare. Vad jag försöker säga är att man får väldigt mycket för pengarna. I Tyskland är ATIs powermodul mycket populär och inte speciellt dyr i jämförelse med de flesta andra märken. Nackdelen kan vara att det är ett litet företag och servicen har jag hört kan vara lite si och så.

Wrang: vad jag menade var att det går att ställa in fläkthastigheten i 6 steg. På högsta hastighet låter de en del men på de lägre nivåerna hörs de knappt alls. Armaturen kan tändas i 2 steg fördelade på 2 resp 4 ljus.

post-1277-14468912101169_thumb.jpg

post-1277-14468912101293_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Clownen: Den armatuer som jag avsåg

(T5 Leuchte SEAQUALUX-D 4x54W) har inbyggda högglansiga eloxerande aluminium-reflektorer.

Hur utformningen av dessa reflektorer är gjorda, framgår inte av produktinformationen.

====================================

Reflektor:

Der lichttechnisch optimierte Reflektor aus 1mm starkem hochglanzeloxiertem Aluminium-Spiegel-Material ermöglicht eine hervorragende Lichtausbeute.

Die Verwendung vollelektronischer Warm-Start-Vorschaltgeräte bietet der SEAQUALUX-D folgende

==============================

Att använda individuella reflektorer ser jag inget mervärde i,

utan det viktiga är hur mycket ljus man får ut ur armaturen.

Däremot så har nog armaturen ett annat problem,

för att den har ett täckande tak och saknar fläkt.

Därför tror jag att med denna armatur, så blir rörens omgivningstemperatur klart över 35 grader. dvs lägre ljusutbyte med kanske 10-20%

Själv är jag mer inne på att göra en egen ljusramp bestående av lösa reflektorer, T67 hållare och helt utan "tak".

Därmed hoppas jag att man slipper använda fläktar och ändå vara nära T5-rörens ideala omgivningstemperatur på 35 grader.

En 4x54W armatur kan man göra med hjälp av två små skivor på ca: 10x20 cm.

På varje skiva fäster man 4 st T5 hållare (IP67) .

Sedan håller IP67-anslutningarna ihop "armaturen".

De elektroniska drosslarna har man inte i armaturen

utan dessa har man på annat ställe ex på väggen.

Armaturen kan sedan lägga direkt på akvariets kant eller

hänga upp den i taket men hjälp av 2 st stålwire.

En sniklösning, men jag tror att den blir ganska bra, hög ljusutbyte, helt tyst och mycket billig (880:- sek för 4x54 W inkl reflektorer)!

En nackdel är kanske att den läcker upp lite ljus i taket och den är lite "ful".

ATI armaturen 4x54W är klart snyggare, men kostar €319-359 ca: 3000 sek och är inte helt tyst.

Man får välja armatur efter "tycke och smak", men även efter plånbokens storlek.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, SEAQUALUX-D 4x54W har inte flera reflektorer (du kanske inte menade per armatur?), den har en stor reflektoryta som sitter ovanför lysrören, jag har själv fått detta bekräftat via e-post plus att det står i beskrivningen. Individuella reflektorer dvs en reflektor/rör ger betydligt bättre ljus ner i burken.

880kr för 4x54w låter kanonbra plus att du antagligen slipper problem med en för hög värmeutveckling (skulle vara intressant att jämföra temperaturen på själva rören). Själv är jag för oteknisk för att ge mig på detta och skulle bli nervös om något skulle hända med tanke på brandrisk och försäkringsaspekter. Sedan bör man kanske också räkna på andrahandsvärdet när man planerar sitt inköp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

De elektroniska drosslarna har man inte i armaturen

utan dessa har man på annat ställe ex på väggen.

Funkar detta?

Har för mig att det står på drosseln att max mellan ändarna där lysrören sitter och till drosseln skall vara max 1meter ifrån

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har beställ elektriska drosslar för T5 4x54 W ifrån tyskland och

får dom vilken dag som helst.

Jag återkommer med fakta för just den leverantören av el-drosslar

och så gör jag väl lite egna tester också......

Jag hoppas att du har fel ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tog i sär min armatur å det stog detta.

Hot wires marked in bold should be kept as short as possible (<0.8m) other wires max 1.6meter

Markeringen är ifrån utgång 1 & 2 på drosseln för lampa 1

Mina drosslar heter detta

Clalight Unictronic T5 CLT_WS_2S_39_230_J

2x39watt

Vart köpte du dina?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...