Seahorse Postat 23 oktober 2012 Postat 23 oktober 2012 Hej!I samband med att jag flyttar tänkte jag passa på att skaffa ett nytt kar (man måste ju passa på när man har chansen ).Jag tänkte måttbeställa ett kar på 60x60x60cm från Majornas glas(om jag minns rätt) i Göteborg.Karets inriktning är sjöhästar, kommer antagligen ta sin tid innan de hittar hem till mig. Men det är i alla fall målet med detta kar.Teknik:Skummare: Deltec MCE600Belysning: Maxspect Razor 16000k, 120w. Deltec UV-C 10w. Doppvärmare...Kylare till sommaren om det behövs i huset jag flyttar till.Mina problem är just nu hur jag ska få tag på en passande möbel. Jag vågar inte göra det själv, så mycket kan jag säga.Har funderingar på ett köksskåp från Ikea. (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S99867403/)Skulle det funka om man förstärker skåpet?Angående belysningen, kommer det bli för mycket?Har jag missat något viktigt teknikväg?Hälsningar, Martin
Laggeman Postat 24 oktober 2012 Postat 24 oktober 2012 Hej Martin.Att köpa en IKEA-möbel och förstärka upp den är det flera som gjort, jag tror till och med att du kan hitta exempel ifall du söker lite i forumet.Som jag förstått det så ska man kunna dimma ljuset en aning på dessa ramper, då gör det ju inget ifall man köper en som är något överdimensionerad till karet, men jag tror inte denna är det.Övrig teknik som kan vara bra är cirkulationspump i karet, även om sjöhästar inte ska ha allt för mycket av den varan.
Seahorse Postat 25 oktober 2012 Författare Postat 25 oktober 2012 Antar att det får bli en förstärkt Ikeabänk. Hittade mycket bra exempel som du sa, Jimmy!Tänkte vänta lite med cirkulationen, vill veta hur mycket flöde det blir efter UV-C:et och skummaren har gett sitt.
Seahorse Postat 11 november 2012 Författare Postat 11 november 2012 Har hittat min bänk nu! Rensade ut i huset och vips så var det en perfekt gammal "diskbänk" över, riktigt stadig. Den har måtten 63,5x61,5x75cm. Blir antagligen att beställa karet denna vecka som kommer. Belysningen är med bokad, Maxspect Razor 120w 16000k.
Seahorse Postat 16 november 2012 Författare Postat 16 november 2012 Måla står på schemat. Karet är beställt och kommer första veckan i december tillsammans med Maxspect Razorn.
Seahorse Postat 1 december 2012 Författare Postat 1 december 2012 Skummaren har kommit! Lite skillnad mot vad jag har haft tidigare... Karet kommer på onsdag eller torsdag. Så snart dags att börja fixa osmosvattnet!
Seahorse Postat 8 december 2012 Författare Postat 8 december 2012 Snart så.... Önskar att osmosen är snabbare
Seahorse Postat 9 december 2012 Författare Postat 9 december 2012 Mycket fint akvarie! Är det en MCE600 skummare?Tack!Stämmer, hästar är ju trots allt ganska duktiga på att skita ner!
Rekommenderade inlägg