kladd3 Postat 25 oktober 2012 Postat 25 oktober 2012 HejHar idag en aquacare 1000 V skummare som jag tycker har fungerat helt ok, men dock så upptäckte jag att vattenröret in i skummaren är trasigt/sprucket, har lagat det idag provisoriskt med tangitlim och det verkar fungerar. Men hur länge det håller vet i gudarna.Den stora frågan är om denna skummare är tillräckligt bra i jämförelse med dagens nya för att lägga pengar på att försöka reparera den eller är det bättre att lägga lite mer pengar på att köpa en ny.Har tittat lite runt bland annat så finns det en tråd här på guiden om vad det finns för nya skummare som är bra i jämförelse med vad de kostar. Men har ni rekomendationer så kom gärna med dem.//stoffe Citera
Sardellen Postat 25 oktober 2012 Postat 25 oktober 2012 Rent krasst tycker jag inte att det finns någon anledning att köpa ny om du kan laga. Den har väl Eheim pump = evighetsmaskinPrestandamässigt med nya....Tja....du har en skummare som jag tror klarar ca 1000L, dvs 3 ggr din volym.Känns onödigt att byta om man kan lappa och laga. Det finns så mycket annat kul man kan köpa för 4000kr Citera
wrang Postat 25 oktober 2012 Postat 25 oktober 2012 ser den ut så härVilken del är trasig?Funkar den så ser jag inte någon ide att byta bara för ett rör är lagat Citera
kladd3 Postat 25 oktober 2012 Författare Postat 25 oktober 2012 Exakt den skummaren är det. Det är röret som är inringat med rött som är sprucket till hälften tänkte först sätta dit en muff men det går inte för sprickan är precis där röret går in i själva skummarkammaren om nu förstår vad var jag menar.Håller med dig Sardellen det är roliga att stoppa 4000 kr på något som syns istället på något man gömmer i ett skåp dock så fundrar jag ibland på hur bra denna skummaren är gentemot de nya som finns på marknaden. Visst ja det sitter en eheim pump på den. Citera
wrang Postat 25 oktober 2012 Postat 25 oktober 2012 det är ju PVC allt så ser inga problem att laga det med Tangitlim eller bryt av den å gör en ny där nere. och limma dit nya hela saker Citera
Slanten Postat 26 oktober 2012 Postat 26 oktober 2012 Jag har en likadan som gick sönder på exakt samma ställe. Lite tangitlim och några timmar senare var den som ny igen. Citera
kladd3 Postat 26 oktober 2012 Författare Postat 26 oktober 2012 För man frågar hur du har din skummade inställd. Själv kör jag den på fullt vattenintag och fullt luftintag eftersom min skummade saknar luftventil som sitter på den lilla plastslangen. Skummar nog väldigt blött Skulle varit.roligt att få tips på att effektivisera den lite eller så har jag den kanske rätt inställdSent from my LT15i using Tapatalk Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.