Hallberg Postat 28 oktober 2012 Postat 28 oktober 2012 Hej allesammans!Jag äger ett 96 liters akvarium med några olika fiskar, någon enstaka korall och lite övriga bottendjur. Nu har jag varit bortrest i några dagar och upptäcker när jag kommer hem att min pump har lagt av. Den lokala akvarieaffären öppnar inte fören på tisdag och frågan är ju om jag klarar mig utan pump tills dess? Det ända som hjälper till att cirkulera vattnet nu är skummaren vilket naturligtvis är långt ifrån tillräckligt.Vore ytterst tacksam för snabb hjälp som kanske kan lugna mina nerver något!Tack på förhand! Micke Citera
mikoto Postat 28 oktober 2012 Postat 28 oktober 2012 Vad är det för pump och har du testat ordentligt att göra rent den och så? Så det inte satt sig någon smuts i den som förhindrar impellern/propellern att snurra? Vad är det för skummare? Vad har akvariet för mått?Det skulle verkligen inte skada att ha någon form av cirkulation av vattnet fram till tisdag... Citera
kvalle Postat 28 oktober 2012 Postat 28 oktober 2012 e helt oerfaren.men hitta denna tråd..https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?29734-Hur-l%E4nge-klarar-sig-akvariumet-utan-str%F6m Citera
Hallberg Postat 28 oktober 2012 Författare Postat 28 oktober 2012 För det första vill jag ropa ut någon form av glädjetjut då jag fick igång pumpen. För det andra vill jag tacka för snabbt svar! Jag provade en gång till att rengöra pumpen efter att du hade skrivit och slog den då även i diskbänken varav pumpen hoppade igång. Förmodligen hade den satt igen sig. Tydligen så lönar sig våld i slutänden iallafall. Citera
mikoto Postat 28 oktober 2012 Postat 28 oktober 2012 Kanon! Ibland kan det vara bra att kalka av pumparna ibland i ättika eller citronsyra då vi har mycket kalk löst i vattnet i våra kar. Ett tips är att köpa en till pump så du har en reserv eller backup om din pump skulle kärva någon mer gång. Pumpar är roliga så det är aldrig tråkigt att behöva en extra ;-) Citera
Hallberg Postat 28 oktober 2012 Författare Postat 28 oktober 2012 Dessa tipsen ska jag ta med mig och pumpar är helt klart roliga! Jag köpte ju ett färdigt kit för några månader sedan och förmodligen är det ganska billiga (och därför kanske inte de bästa) grejerna i karet. Så jag behöver förmodligen utveckla teknologin i karet något i framtiden för att kunna utveckla akvariet i helhet, men var sak får ta sin tid då jag är väldigt grön inom området så har man ju en inlärningsperiod innan man rusar iväg för långt. Åter igen ett stort tack för hjälpen! Citera
gurra600 Postat 28 oktober 2012 Postat 28 oktober 2012 Hej Bara som en säkerhet köp en som du har i reserv .. om ..lite sen men Citera
Hallberg Postat 28 oktober 2012 Författare Postat 28 oktober 2012 Ska absolut ha det i åtanke Gurra! Antingen om man har en i reserv som inte är i bruk eller om man kör med två pumpar i karet ifall den ena går sönder! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.