Gå till innehåll

uS på osmosvattnet ?


brevix

Rekommenderade inlägg

Anledning att jag startar osmosen är att jag kör med vatten från ett avjoneserings filter som jag misstänker släpper kisel !?

Och detta filter producerar vatten med <0,1 !( osmosfiltret 15uS)

har lite problem med kiselalger och misstänker att avjoniseratdevatten kan vara boven?

annas är allt bra i karet ,med fina färger mm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Din osmos kommer inte ta mer kisel än vad den utrustningen som avjoniserat ditt vatten tagit bort. Skall du ta bort mer kisel så är det bäst att använda ett kiselfilter. Men enligt mig är det helt onödigt. din inredning fäller ut mycket mer kisel än vad ett avjoniserat vatten ger in.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är många här på guiden som har god erfarenhet av silikatfilter. Jag byter jonbytaren i mitt när det börjar komma kiselalger. Och det har hjälpt varje gång.

Det är rätt som Lasse skriver att kislet fäller ut på inredningen. Men jag misstänker att kiselalgerna kan ta upp utfällt kisel där de fäster i inredningen. På annat sätt går det inte att förklara varför algerna fortsätter att växa någon vecka efter att man slarvat med vattenkvaliteten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ska kanske köpa ett silikat test , tillförlitligt ?

kollade lite på silikat/kisel filter och det klarade 95 liter dyngnet. mitt avjoniserings filter ger 120 liter i timmen och vore tråkigt att "korka" igen det så mycket.

den massan/mediat som är i ett silikatfilter liknar vanlig avjoniseringsmassa ! kanske är just det eller ???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...