Gå till innehåll

Skummare Aquarium Systems Skimm 800 låter hemskt...


spoix

Rekommenderade inlägg

Halloj, Jag har en Skummare Aquarium Systems Skimm 800 där pumpen har börjat låta. Så jag avkalka den och rengjorde den så den såg ut som ny fast lite bättre...

Kopplar ihop allt och hoppas den skall spinna som en nypippad panterhona men ikke..

Jag har bytt ut "luftslangen" och som sagt är det rengjort så det sitter ingen skit i hålet där luften går in.

Någon som har en idé om vad det kan vara?

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan vara en gummibussning i änden på axeln som inte kommit på plats.

Det kan vara impellern/drivmagneten som är sliten så att hålet för axeln är förstorat.

Det kan vara impellern som tappat en vinge.

Det kan vara en gummifot som saknas.

Om den har silikonslang mellan pump och skummare kan slangen sitta fel så att pumphöljet ligger mot skummaren.

Eller: Om du har tur tystnar den på 2 dagar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för så snabba svar.

Jag skulle tro att alternativ 2 är det mest troliga då jag la märke till ett visst glapp där. När man skruvar fast gaveln i läge så skall den ju hålla impellern till viss del också. Men troligen inte tillräckligt för att motverka dom vibrationerna som uppstår.. Men jag väntar några dagar och ser och hoppas på det sista alternativet.

Kan fiskarna må dåligt av oljudet? det lär ju låta 7 resor värre i akvariet.

Har ni något tips på en annan bra påhängsskummare då jag inte har något sump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten uppdatering: Den verkar inte bli något bättre och har ej hittat reservdelar så har investerat i en ny likadan skummare. fast 400 modellen.

Kan jag köra skummarlöst tills den nya skummaren dyker upp? bör väll rimligtvis inte ta mer än till slutet på nästa vecka? Ev bara köra skummaren på natten. Då man inte med glädje vistas i vardagsrummet längre.

Jag har inte så mycket fisk eller koraller akvariet ligger på 240L och har gjort ett vattenbyte på 10% för 3 dagar sen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...