Mr Harlequin Postat 1 november 2012 Postat 1 november 2012 Som rubriken låter, så är jag ute efter en tyst extern returpump. Har nu en ReefStream Professional RSP - 5000W som låter en del. Är inne på att välja en Deltec HLP 4040. Men finns det andra tysta externa alternativ? Någon som gått från HLP 4040 till något tystare?Tacksam för svar! :-) Citera
NiXoN Postat 1 november 2012 Postat 1 november 2012 Jag gillar när det är tyst och min 4040 är nog det tystaste jag har varit med om i pumpväg, RedDragon/Laguna är tysta men dom jag lyssnat på har inte varit lika tysta som min returpump.Den är på nivån att jag får krypa in under karet och lägga örat emot för att höra att den går Installerar man den rätt så kommer man inte höra av den i drift om allt funkar som det skall.//NiXoN Citera
Mr Harlequin Postat 1 november 2012 Författare Postat 1 november 2012 Vad ska man tänka på när man installerar den, för att det ska bli så tyst som möjligt? Citera
Edward Postat 1 november 2012 Postat 1 november 2012 Jag har en Red Dragon och den är väldigt tyst, men måste nog säga att Deltecs HLP pumpar är ännu tystare. Citera
Laggeman Postat 1 november 2012 Postat 1 november 2012 Håller med Niklas, Jag har en Laguna 4500 som retur nu, den låter mer än den Deltec 4040 jag hade till mitt Deltec-kar förut. Nackdelen är att den måste stå torrt, annars är den det bättre valet. Citera
NiXoN Postat 1 november 2012 Postat 1 november 2012 Inte så mirakulösa saker egentligen, deltec rekommenderade att man hade en ventilstorlek större än vad rören krävde för att minska motståndet.Inga grymma strypningar på utloppen som strilrör och flödesförbättrare eller filter på inlopp.Rätt konstruerat/dimensionerat så funkar självfallet det mesta men vissa saker kan lättare bli fel.Det är rätt enkelt att få en 4040 att förbli tyst, jag skulle inte vara det minsta orolig för ljudnivån.//NiXoN Citera
Janne68 Postat 1 november 2012 Postat 1 november 2012 Jag kör en Deltec HLP 4040 och den är verkligen som redan sagts helt tyst!Jag skulle gärna vilja veta om någon testat Deltecs nya E-Flow serie, är den lika tyst?MVH/Janne Citera
Blåbert Postat 1 november 2012 Postat 1 november 2012 Ingen som kör tunze silence? Har köpt en sådan under förhoppning att den skall vara tyst. Får troligen i vatten i helgen, så då lär jag bli varse.,,Sent from my iPad using Tapatalk HD Citera
Vandal Postat 1 november 2012 Postat 1 november 2012 Min tunze electronic är löjligt tyst, men jag har skummarpumpen som maskerar allt annat ljud i sumpen... Citera
wrang Postat 2 november 2012 Postat 2 november 2012 Ingen som kör tunze silence? Har köpt en sådan under förhoppning att den skall vara tyst. Får troligen i vatten i helgen, så då lär jag bli varse.,,Sent from my iPad using Tapatalk HDJag kör med denna Grymt nöjd. Sent from my iPhone 4S using Tapatalk Citera
Mr Harlequin Postat 6 november 2012 Författare Postat 6 november 2012 Det blev en Tunze Silence 1073.050, då det inte verkar gå att få tag på HLP 4040 beg eller ny. Ska bli spännande å se hur Tunzen fungerar. :-) Citera
Sardellen Postat 6 november 2012 Postat 6 november 2012 Jag kör en HLP 5250 på långsammaste läget.KnäpptystSkummare, ljusramp, 1200L pump till pelletsfilter, ja till och med fläktarna i bänken som jag inte ens köpt ännu låter mer :-) Citera
Henric Postat 6 november 2012 Postat 6 november 2012 Det blev en Tunze Silence 1073.050, då det inte verkar gå att få tag på HLP 4040 beg eller ny. Ska bli spännande å se hur Tunzen fungerar. :-)Tyvärr så kommer du att bli besviken när det gäller ljudet. Den är absolut inte tyst. Men det är smart att man kan välja hastighet på pumpen. dels fasta lägen + potentimeter.Har haft en Deltec 8070 och när den gick på läge 2 då var den fantastiskt tyst. Nu kör jag em likströmspump, Red-Dragon och den är väl hyffsad om man kör den på lägre varvtal. Citera
tele Postat 6 november 2012 Postat 6 november 2012 Tyvärr så kommer du att bli besviken när det gäller ljudet. Den är absolut inte tyst. Men det är smart att man kan välja hastighet på pumpen. dels fasta lägen + potentimeter.Har haft en Deltec 8070 och när den gick på läge 2 då var den fantastiskt tyst. Nu kör jag em likströmspump, Red-Dragon och den är väl hyffsad om man kör den på lägre varvtal.Antar att du kör en RD3 Speedy? Är det 50W eller 75W-modellen? Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2 Citera
wrang Postat 7 november 2012 Postat 7 november 2012 75w. Nu kör jag den på 58.Kan man se flödet L/h eller hur ställer du in detta+/- knapparSent from my iPhone 4S using Tapatalk Citera
tele Postat 8 november 2012 Postat 8 november 2012 Man ställer in hur många watt pumpen ska köra på. Har 50W-modellen, men karet är under uppstart så jag har inte hunnit testa den ännu. Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.