Gå till innehåll

Tystaste externa returpump?


Mr Harlequin

Rekommenderade inlägg

Som rubriken låter, så är jag ute efter en tyst extern returpump. Har nu en ReefStream Professional RSP - 5000W som låter en del. Är inne på att välja en Deltec HLP 4040. Men finns det andra tysta externa alternativ? Någon som gått från HLP 4040 till något tystare?

Tacksam för svar! :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gillar när det är tyst och min 4040 är nog det tystaste jag har varit med om i pumpväg, RedDragon/Laguna är tysta men dom jag lyssnat på har inte varit lika tysta som min returpump.

Den är på nivån att jag får krypa in under karet och lägga örat emot för att höra att den går ;)

Installerar man den rätt så kommer man inte höra av den i drift om allt funkar som det skall.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte så mirakulösa saker egentligen, deltec rekommenderade att man hade en ventilstorlek större än vad rören krävde för att minska motståndet.

Inga grymma strypningar på utloppen som strilrör och flödesförbättrare eller filter på inlopp.

Rätt konstruerat/dimensionerat så funkar självfallet det mesta men vissa saker kan lättare bli fel.

Det är rätt enkelt att få en 4040 att förbli tyst, jag skulle inte vara det minsta orolig för ljudnivån.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen som kör tunze silence? Har köpt en sådan under förhoppning att den skall vara tyst. Får troligen i vatten i helgen, så då lär jag bli varse.,,

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Jag kör med denna

Grymt nöjd.

Sent from my iPhone 4S using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blev en Tunze Silence 1073.050, då det inte verkar gå att få tag på HLP 4040 beg eller ny. Ska bli spännande å se hur Tunzen fungerar. :-)

Tyvärr så kommer du att bli besviken när det gäller ljudet. Den är absolut inte tyst. Men det är smart att man kan välja hastighet på pumpen. dels fasta lägen + potentimeter.

Har haft en Deltec 8070 och när den gick på läge 2 då var den fantastiskt tyst. Nu kör jag em likströmspump, Red-Dragon och den är väl hyffsad om man kör den på lägre varvtal.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr så kommer du att bli besviken när det gäller ljudet. Den är absolut inte tyst. Men det är smart att man kan välja hastighet på pumpen. dels fasta lägen + potentimeter.

Har haft en Deltec 8070 och när den gick på läge 2 då var den fantastiskt tyst. Nu kör jag em likströmspump, Red-Dragon och den är väl hyffsad om man kör den på lägre varvtal.

Antar att du kör en RD3 Speedy?

Är det 50W eller 75W-modellen?

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...