Tahadhali Postat 17 maj 2005 Postat 17 maj 2005 Mitt 450L kar är av härdat glas och går därför inte att borra. Hur kan jag lösa avrinning till sumpen eller måste jag pumpa? isf hur gör jag det smartast? Citera
ErgoMan Postat 18 maj 2005 Postat 18 maj 2005 Om det är ett kar med välvd frontruta så är den härdad , men dom övriga rutorna är nog inte härdade på karet. Citera
wrang Postat 18 maj 2005 Postat 18 maj 2005 Överinningslåda eller flowbox är det som gäller.Ser ut så här och är en mycket bra box. Finns säkert billigare men kanon annars tycker jagAqua Medic ÖverrinngslådaEtt smart alternativ om man vill slippa att bottenborra akvariet.Anslutningsmått för slang är 32mm. Citera
Tahadhali Postat 18 maj 2005 Författare Postat 18 maj 2005 Min tank köpte jag från en krog. Den är speciellt framtagen för att skulle tåla en ölflaska då och då - därför är det väldigt tjockt glas överallt - vet iof inte om det är härdat men i allafall 22mm tjockt glas. Vågar inte ens tänka på hur jobbigt det skulle bli att bottenborra den tanken. Ahh överrinningslåda ser ju ut att vara en jättebra lösning. Hur funkar det? Där finns ju ingen pump där? Forlåt om jag ställer dumma frågor iblant (sen stavar jag inte helt perfekt heller men det beror väl på att jag är dansk *ler*)// Thomas Citera
Klubbsson Postat 18 maj 2005 Postat 18 maj 2005 Överrinningslådan fungerar genom hävert så det behövs ingen pump.Visst går det att borra i 22mm glas men det tar sin lilla tid. Sök på dremel på forumet så fins det en massa trådar på ämnet. Citera
wrang Postat 18 maj 2005 Postat 18 maj 2005 Hur funkar det? Där finns ju ingen pump där? Forlåt om jag ställer dumma frågor iblant (sen stavar jag inte helt perfekt heller men det beror väl på att jag är dansk *ler*)// ThomasDenna funkar så att man suger ut luften som är en kanal mellan box i karet och den som sitter utanför. När man sugit ut all luft så bildas en hävert och vattnet rinner ner till sumpen Om du har plats så kan man alltid ha en sump bakom karet som står lite över huvudkaret. Funkar så att man har då en liten kammare i karet där en pump ligger som pumpar upp vattnet till sumpen som sedan självrinner över en ränna/kanal ner igen till huvudkaret Citera
Tahadhali Postat 18 maj 2005 Författare Postat 18 maj 2005 Kanske man kan har sumpen över amaturen. Pumpa vatten till sumpen som sen rinnar tillbaka till tanken?? Har hela tiden undrat hur folk gör med sumpen som är under akvariet och sen pumpar tillbaka - hur vet man då hur snabb en pump man behöver? Citera
Linnex Postat 18 maj 2005 Postat 18 maj 2005 Kanske man kan har sumpen över amaturen. Pumpa vatten till sumpen som sen rinnar tillbaka till tanken?? Har hela tiden undrat hur folk gör med sumpen som är under akvariet och sen pumpar tillbaka - hur vet man då hur snabb en pump man behöver?Har man sump under kavariet så pumpar man inte till sumpen utan från. Då har man avrinning från karet till sumpen.Har man sumpen över karet (kan vara i annat rum) så pumpar man från akvariet till sumpen och sedan avrinning från sumpen till karet.Dvs den som befinner sig lägst pumpar man från och den som är högst har man avrinning från. Citera
Davidm Postat 18 maj 2005 Postat 18 maj 2005 Gå in på reefcentral.com. På DIY sida så söker du på overflow. Hittar en massa bra byggen. Eftersom man är student är det ju alltid ett plus om sakerna är lite billigare att bygga och det finns det gott om här, bla överrinngsbox gjord av pvc-rör, kanske inte den snyggaste men billig är den. Citera
acuario Postat 21 maj 2005 Postat 21 maj 2005 Kolla in Schuran deras box är inte så dyr.http://store.aquaristic.net/AQ4b5b25ad925b53fb71ff663193256f0c/html_en/startshop.php?LANG=en&start=1&go=1&0.38804000+1069618199 Jag har köpt en själv till mitt nya projekt men har inte testat den än. Bild på min finns på https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=6356 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.