Gå till innehåll

Avrinning utan att borra kar


Tahadhali

Rekommenderade inlägg

Överinningslåda eller flowbox är det som gäller.

Ser ut så här och är en mycket bra box. Finns säkert billigare men kanon annars tycker jag

Aqua Medic Överrinngslåda

AM%20overrinningslada%20B%205000L.jpg

Ett smart alternativ om man vill slippa att bottenborra akvariet.

Anslutningsmått för slang är 32mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min tank köpte jag från en krog. Den är speciellt framtagen för att skulle tåla en ölflaska då och då - därför är det väldigt tjockt glas överallt - vet iof inte om det är härdat men i allafall 22mm tjockt glas. Vågar inte ens tänka på hur jobbigt det skulle bli att bottenborra den tanken.

Ahh överrinningslåda ser ju ut att vara en jättebra lösning. Hur funkar det? Där finns ju ingen pump där? Forlåt om jag ställer dumma frågor iblant (sen stavar jag inte helt perfekt heller men det beror väl på att jag är dansk *ler*)

// Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur funkar det? Där finns ju ingen pump där? Forlåt om jag ställer dumma frågor iblant (sen stavar jag inte helt perfekt heller men det beror väl på att jag är dansk *ler*)

// Thomas

Denna funkar så att man suger ut luften som är en kanal mellan box i karet och den som sitter utanför. När man sugit ut all luft så bildas en hävert och vattnet rinner ner till sumpen

Om du har plats så kan man alltid ha en sump bakom karet som står lite över huvudkaret.

Funkar så att man har då en liten kammare i karet där en pump ligger som pumpar upp vattnet till sumpen som sedan självrinner över en ränna/kanal ner igen till huvudkaret

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske man kan har sumpen över amaturen. Pumpa vatten till sumpen som sen rinnar tillbaka till tanken?? Har hela tiden undrat hur folk gör med sumpen som är under akvariet och sen pumpar tillbaka - hur vet man då hur snabb en pump man behöver?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske man kan har sumpen över amaturen. Pumpa vatten till sumpen som sen rinnar tillbaka till tanken?? Har hela tiden undrat hur folk gör med sumpen som är under akvariet och sen pumpar tillbaka - hur vet man då hur snabb en pump man behöver?

Har man sump under kavariet så pumpar man inte till sumpen utan från. Då har man avrinning från karet till sumpen.

Har man sumpen över karet (kan vara i annat rum) så pumpar man från akvariet till sumpen och sedan avrinning från sumpen till karet.

Dvs den som befinner sig lägst pumpar man från och den som är högst har man avrinning från.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå in på reefcentral.com. På DIY sida så söker du på overflow. Hittar en massa bra byggen. Eftersom man är student är det ju alltid ett plus om sakerna är lite billigare att bygga och det finns det gott om här, bla överrinngsbox gjord av pvc-rör, kanske inte den snyggaste men billig är den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...