Gå till innehåll

Akvastabil 275


Petter N

Rekommenderade inlägg

Lite foton jag tog igår kväll/natt efter att ljuset släkts. Såg att mina mandarinfiskar bråkade. Den ena bet den andra i sidan. I morse konstaterade jag att den svagare av de två var skadad i stjärtfenan och väldigt inaktiv. Tänkte därför flytta över denna till mitt karantänsakvarium, men innan jag lyckats få ordning på detta akvarium konstaterade jag att mandarinfisken var död. Jag antar att informationen jag fick när jag köpte fiskarna om att det var ett par inte stämde. Jag misstänker att det snarare rörde sig om två hanar.

Förutom att fixa till karantänsakvariet gjorde jag ett 70-liters vattenbyte i visningsakvariet. Bytte dessutom ut det Seachem SeaGel jag har i en strumpa i sumpen.

IMG_2595.thumb.JPG.4db213db89176c42309e1IMG_2597.thumb.JPG.b34c8037c3ef6fdf3931cIMG_2598.thumb.JPG.f841e0b0172607ba4c9c3IMG_2599.thumb.JPG.f0dfc2e92f8cb518ca149IMG_2604.thumb.JPG.3d6f05c2fd51e440685cd

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ägnade gårdagens eftermiddag åt att byta 35 liter vatten. Just nu verkar allt puttra på och även den inköpta mandarinfisken visar sig framme då och då. Även räkgobyn sticker fram sitt huvud från sin grotta till och från. Trodde ett tag att jag aldrig skulle se den igen. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg till min stora besvikelse att min palettkirurg och min segelfenskirurg ha fått vita prick. Jag trodde jag hade ett akvarie fritt från sjukdom, då jag inte haft några problem sedan det var fisktomt under ett par månader. det verkar dock vara den vanliga pricken (Cryptocaryon) och inte odium den här gången. Surt i alla fall. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Igår lyckades jag fånga segelfenskirurgen med en fiskfälla. Han lades ner i mitt karantänsakvarium där salthalten just nu är 1.012. Jag lyckades inte fånga palettkirurgen, men gör ett nytt försök idag. Tanken är att ha både kirurgerna i karantänsakvariet i en salthalt på 1.008 - 1.009 i fyra veckor. Problemet är dock att jag inte har möjligt att få ut samtliga fiskar ur visningsakvariet utan att riva hela revet, så risken är överhängande att parasiter finns kvar även om jag plockar ut de två fiskarna som har synliga symtom. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har äntligen lyckas fånga min palettkirurg och lagt honom i karantänsakvariet. Den var mycket skeptisk till fiskfällan. Även förra gången jag tömde akvariet var denna palettkirurg den sista fisk jag lyckades fånga. Försiktig och smart fisk. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 minuter sedan, Petter N sa:

Slängde ner en halvfodertablett i akvariet och strax efter sträcker sig min röda Eunice-mask från ett hål i den levande stenen. Den tar tag i fodertabletten och drar med sig den tillbaka in i hålet.  Masken är idagsläget ca 0,5 cm tjock och närmast identisk med Eunice sp. 01 på Reeflex.

Fy tusan...vågar du ha kvar den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just now, hagbard sa:

Fy tusan...vågar du ha kvar den?

Har haft nu i minst två år och än har den inte växt till ett monster. Jag vet inte hur lång den är men gissar på ett par decimeter. Har som regel att inte plocka bort levande innan de blir problem på riktigt.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har nu fått ner salthalten till 1.008 i karantänsakvariet. Tanken är väl att låta kirurgfiskarna vara kvar i karantänsakvariet i en månad. Om det inte finns några tecken på prick kvar hos dem då, kommer jag sakta och säkert öka salthalten upp till 1.025. Därefter kommer jag stoppa tillbaka kirurgerna i visningsakvariet. Inga andra fiskar i visningsakvariet har visat symtom, men eftersom jag inte har möjlighet att tömma akvariet helt på fisk utan att riva hela revet, så kommer risken för nya prickutbrott att finnas kvar. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde lite tester nu på morgonen (2016-02-06) och tog vattenprover för att skicka till TritonLab.

 

Nitrat var riktigt högt och KH och pH var för lågt. Kommer att tillföra Salifert KH+pH Buffert för att få upp värderna. Kommer även åka mängden Nopox jag tillför.

 

Salthalt: 1.026

Temperatur: 25 grader

Nitrat (NO3): 50 (Salifert)

KH: 7,56 (Hanna)

pH: 7,7 (Salifert)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...