Gå till innehåll

Akvastabil 275


Petter N

Rekommenderade inlägg

Hej,

Tråkigt att den dog och efter att du kämpat på så länge med att få den frisk.

Själv har jag förlorat ett helt akvarium med fisk efter att jag köpt en fisk som visade sig ha sammetssjuka. Smittade alla och alla dig inom ett par veckor.

Jag brukar var flitig med att skriva om medicin mot prick och hur man behandlar sjuka fiskar... Det bästa enligt min mening är UVC i huvudkar och eller sumpen. Den tar död på parasiterna när de simmar fritt. Har man en i huvudkaret, så tar den hand om allt skit som simmar omkring där som inte ska vara där. Har man även en i sumpen så tar den hand om allt som kommer från huvudtanken till sumpen... 

Sen har vi min huvudpatentlösning på alla parasiter som man vill bli av med, samtidigt som man får fart på trötta och sjuka fiskar som matvägrar och det är där jag tror man förlorar fisken... De är så utmattade när de har varit sjuka att de får inte i sig mat och dör av det.

Alltså återigen vill jag flagga för vitlösmarinerad artemia....

Så här gör ni. Ta en liten glasburk som blivit över när ni använt lingon eller något. Kör den i diskmaskin och sedan tar ni en vitlök och pressar ner 8/10 klyftor i den. Om ni har en större burk så är det bara att pressa ner fler... Det gör inget om man tar hela vitlöken... Fyll med vatten från kran eller osmos om ni har det... Jag tror att det är bättre med osmos, men har även kört utan tidigare.... Låt det stå i kylen och fyll på vid behov. Vitlöken behöver ni inte byta mer än var tredje månad eller så.....

När ni ska mata, tar ni frusen artemia så många klyftor som ni behöver, lägg i en äggkopp eller snapsglas. Fyll med vitlösmixen/vattnet. Låt stå 15/20min och häll sedan allt i akvariet... Det gör inget om små vitlöksbitar följer med. Det brukar fiskarna gilla.. Vips så har ni en mirakelmedicin mot prick, avmagring, sammetssjuka, mm....

Detta hjälper förstås inte om man stängt av cirkulationspumpen till karantänburken eller akvariet... Då dör ju allt pga syrebrist...... 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Petter N sa:

Mitt Segelfenskirurg är nu död. Jag körde med TTM med stora hinkar. Han blev fri från prick och jag hade tänkt stoppa tillbaka honom i stora akvariet idag efter att han varit i karantän i ett halv år. De senaste 14 dagarna har jag behandlat honom med TTM-metoden vilket funkade utmärkt tills att pumpen i hinken lade av. När jag kom hem från jobbet låg han på botten och flåsade och efter ett par timmar senare var han död trots att jag fick igång pumpen igen. Dödsorsak: Syrebrist? Trist efter att man kämpat med honom i ett halvår och bara dagen innan jag skulle stoppa tillbaka honom i visningsakvariet händer detta.

ammoniak tror jag. Syrevrist tror jag ej på...tänk på att en fisk kan transporteras åtskilliga timmar, ja upp till ett dygn som ni vet, kanske ännu längre, i en påse utan syrebrist...en stor hink är ju avsevärt mer vatten...bord inte bli syrebrist inom ett dygn...dessutom finns ju inga bakterier som konsumerar syre....så ammoniak är nog mer överhängande risk överhuvudtaget med TTM, särskilt när en pump stannar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

22 timmar sedan, jonasroman sa:

ammoniak tror jag. Syrevrist tror jag ej på...tänk på att en fisk kan transporteras åtskilliga timmar, ja upp till ett dygn som ni vet, kanske ännu längre, i en påse utan syrebrist...en stor hink är ju avsevärt mer vatten...bord inte bli syrebrist inom ett dygn...dessutom finns ju inga bakterier som konsumerar syre....så ammoniak är nog mer överhängande risk överhuvudtaget med TTM, särskilt när en pump stannar.

Låter rimligt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Sammanställning av prover och tester som gjordes 2016-07-30:

 

Temperatur: 27 grader

Salthalt: 1.026 (refraktometer)

Nitrat (NO3): 50 (Salifert)

Fosfat (PO4): 1,659 (TritonLab)

KH: 9,3 (Salifert)

pH: 7,7 (Salifert)

Kalcium (Ca): 436,00 (TritonLab)

Strontium (Sr): 6,27 (TritonLab)

Magnesium (Mg): 1371,00 (TritonLab)

Kalium (K): 396,00 (TritonLab)

Natrium (Na): 10125,00 (TritonLab)

Jod (I): 509,00 (TritonLab)

Aluminium (Al): 66,41 (TritonLab)

Koppar (Cu): 0,00 (TritonLab)

 

Det som jag tycker är konstigt är att mitt Jod-värde har ökat extremt. Jag fattar inte varför

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Apropå Segelfenskirurgen - jag tror på syrebrist. Går inte jämföra med transport av fisk. När fisken transporteras länge har man ren syrgas i övertryck över vattnet - det är något helt annat än en hink med vatten - orörligt och med normaltryck av luft ovanför.

 

Apropå ditt akvarium och dina mätvärden. Med tanke på dina höga näringsvärden - du måste ha manipulerat dina bilder i Photoshop! Vart hittar du Photoshops filter som tar bort alla skitalger? Det vet ju alla att fosfatvärden över 0,1 ger alger, alger och bara alger :) Och vart har du fått tag på plastkopian av den fina hårdkorallen ?

 

Skämt åsido - fint akvarium

 

MVH Lasse

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Konstaterade även att jag hade höga värden av Zink. Det har jag inte heller haft tidigare. Hand Cream applied before working in the aquarium tror jag kan vara en förklaring. Måste vara mer noggrann att tvätta händerna innan jag kär ner händerna i akvariet. Aluminiumvärdet brukar jag ha lite förhöjt. Inte så mycket att det bekymrar mig. Jag har aluminiumbaserat fosfatabsorber i sumpen vilket kan var förklaringen. Jag har dock inte märkt någon sänkning av värdet under de perioder jag använt järnbaserat, så förklaring kanske ligger någon annanstans.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 minuter sedan, Lasse sa:

Apropå Segelfenskirurgen - jag tror på syrebrist. Går inte jämföra med transport av fisk. När fisken transporteras länge har man ren syrgas i övertryck över vattnet - det är något helt annat än en hink med vatten - orörligt och med normaltryck av luft ovanför.

 

Apropå ditt akvarium och dina mätvärden. Med tanke på dina höga näringsvärden - du måste ha manipulerat dina bilder i Photoshop! Vart hittar du Photoshops filter som tar bort alla skitalger? Det vet ju alla att fosfatvärden över 0,1 ger alger, alger och bara alger :) Och vart har du fått tag på plastkopian av den fina hårdkorallen ?

 

Skämt åsido - fint akvarium

 

MVH Lasse

 

Ärligt talat har jag mer problem med skitalger när jag försöker sänka fosfatvärdet. Jag ska dock ändå försöka gå ner så att värdet börjar på 0.någonting. Vi får se om det innebär att det ser sämre ut igen. Ska dock försöka göra sänkningen sakta och försiktigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag kom hem från jobbet igår såg jag att min filfisk var dålig. Han stod helt orörlig med näsan i botten. När jag kollade i morse så var det likadant. Han hade inte flyttat sig alls. Vet inte vad detta beror på, då han var i toppskick i förrgår.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fosfatvärdet har minskat till 0,12 (mätt med Hanna). För en månad sedan var värdet 1.659. Jag måste dock konstatera att inte ser någon skillnad i akvariet. Mina koraller verkar trivas lika bra i fosfatvärden över 1,5 som i det relativt låga värde jag har nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...