Gå till innehåll

Nybörjare, frågor!


Eremiten

Rekommenderade inlägg

Hej! :)

Skulle vilja ha endast eremiter i ett kar som jag har måttbesällt (100x25x20---Längd,djup,höjd)

Kan absolut Inget om saltvattensakvarier och allt omkring, men skulle ändå vilja pröva på. Har haft sötvattensakvarier i några år nu och har 3st igång.

Jag blev totalt förälskad i eremiter när jag snorklade i Grekland, dom var små, ca 1-2 cm och grävde ner sig i sanden när man kom nära. Finns det några liknande man kan ha i ett saltvattensakvarium?

Det jag har hemma nu, som möjligtvis kanske kan användas till ett saltvattensakvarium (?) är..

1. Akvariet som jag nämde ovan, som jag tänkte ha som akvarium (är på 50L)

2. ett ytterfilter (Fluval 205)

3. ett 30L (kanske som sump?)

Behöver all hjälp! vilken teknik som behövs (har inte världens största budget), hur många eremiter och vilken art jag kan ha i mitt akvarium och allt annat. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

50l funkar alldeles utmärkt för eremiter och för ett så pass litet kar tycker jag inte du behöver sump om du verkligen inte vill ha det. Ytterfiltret funkar också bra dock brukar man ha istället för filter ha skummare i ett saltvattenskar som är "motsvarigheten" till filter i ett saltkar på sätt och vis. Men samma här ska du bara ha eremiter tror jag nog ett filter räcker gott och väl.

Sen behöver du också sand, levande sten, 1-2 streampumpar samt doppvärmare och sen är du redo att köra! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra, bra. Vad för filter material ska jag ha i ytterfiltret? Jag har en cirkulations pump som det är rejält med ös i, så den räcker nog.

Sand, ska jag köra Julas blästersand som jag har i sötvattensakvarierna eller någon speciell?

Och eremiterna jag frågade om måste väll vara typ någon sandvändar typ? Vad jag hittat så ska det vara typ någon sådan här: http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1447.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt stora ytterfilter har jag t.ex. filtermatta, biobollar, kol och zeolit. En sak att tänka på när man kör med filter är att hålla koll på filtret rätt ofta och göra rent den.

Så länge inte den sanden läcker något (nitrat/fosfat eller vad det nu kan vara) så ska det nog inte vara någon fara men något att tänka på är att skölja igenom den noga. Sen vet jag inte vad eremiter gillar för sand mest kan jag kan tänka mig att det är finkornig sand.

Jag är tyvärr väldigt dålig på eremiter och jag har ingen aning vad för slags eremiter det finns i Grekland men ja det borde ju vara någon sådan som gillar att krypa bland sand. Här är dock en bra sida du kan kika runt i: http://se.reeflex.net/kategorie/51.html , Men den triton skriver verkar stämma sen brukar dessa också krypa runt på sand: Calcinus sp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eremiterna bryr sig nog föga om blästersanden. Men jag rekommendera ändå korallsand istället. Problemet med blästersanden är att det är ganska skarp och vass sand, om du skaffar grävande djur som snäckor tex i framtiden så kan sanden vara för vass för de djuren som är vana vid kalksand som är mindre hård och inte får den typen av skarpa kristallaktiga kanter.

Det behövs ju inte så mycket sand för ett 50 liters akvarie :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är upp till dig egentligen :-)

Men djur som gräver ned sig vill ha ganska fin sand helst, ungefär 1mm storlek på kornen blir bra. Mindre är så våldsamt finkornig så det brukar inte vara så kul att ha då det lätt yr omkring. Vill du skaffa några djur som bygger lite gångar i sanden skulle jag även investera i lite grövre grus också som du blandar upp med, kanske 3-5 mm storlek. Om du köper levande sten till akvariet sedan(vilket du helst bör göra) så kan du ta en liten sådan sten och slå sönder till mini bumlingar med som kan ligga i sanden, kanske en till ett par cm stora styck. Dessa tre i ett lager på 3-5 cm kommer vara kanon för grävande djur tror jag. Rekommenderar starkt en pistolräka om du inte hittar någon rolig eremit som gräver ned sig. Pistolräkan är ett jättetufft djur som gräver gångar i sanden. Den kan även leva i symbios med en del smörbultar vilket är intressant. Sök lite på youtube så kommer du se själv hur det kan se ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mikoto:Pistolräkor har jag sett förut. Ascoola! Men dom ser lite "läskiga" ut. :P

jag tog en tur till akvariebutiken här och skulle kolla ifall min akvarium kommit. Och det hade det! Men det var skadat i ena hörnet.. Så ägaren hade skickat tillbaks akvariet, och troligtvis så kommer jag få det billigare (ett nytt såklart och inte det trasiga) ;)

vilket som, jag kollade snabbt på saltvattensakvarierna. Och såg exakt sådana eremiter jag vill ha. Små som grävde omkring! :D

Jag dreglade, dreglade och dreglade på diverse coola fiskar, och så dreglade jag lite till.. Jag tror att det kommer komma fler saltvattensakvarier här hemma om några år.. Vilket verkar vara grejen med denna hobbyn. Man blir ALDRIG nöjd med hur många akvarier man har. :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...