Gå till innehåll

Cree XP-G & XT-E - hur mycket vågar man kräma på?


mamadubba

Rekommenderade inlägg

Beställde ett rapidled kit för ett tag sen och satte ihop det idag. Vilket j-a tryck det var i de dioderna. :)

Det står max driftström 1.5A men rekommenderad 900-1300mA i instruktionerna.

Jag kör dem lite halvfegt på 1100mA nu, vad riskerar man om man går upp på 1300mA? Förkortad drifttid? Överhettning?

Det är en ordentlig skillnad i ljusstyrka mellan 1100 och 1300. Ni som kör dessa dioder, vilka amperetal ligger ni på?

PS. Tips på bra lim för att fästa linserna? Superlim? Man vill kanske kunna plocka av dem igen nån gång i framtiden.

Ändrat av mamadubba
Glömde linsfrågan
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, det har jag använt för att fästa själva dioderna. Men det följer med speciella linser för att rikta ljuset, det är de jag undrar om nån har nåt bra tips på lim för.

EDIT (Detta inlägget blev helt knas efter att svaret ovan blev ändrat, ignorera det) :D

Ändrat av mamadubba
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Värmeledande lim till LED'sen och det samma/ alternativt speciallim till linserna. Inget superlim! Du riskerar att ångorna från limmet grumlar linsen på själva dioden och försämrar ljuset ner i karet.

Detta limmet är perfekt för ändamålet:

http://www.ebay.com/itm/Heatproof-Silicon-Adhesive-/220856898366?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item336c18d33e

Extremt billigt också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, det har jag använt för att fästa själva dioderna. Men det följer med speciella linser för att rikta ljuset, det är de jag undrar om nån har nåt bra tips på lim för.

EDIT (Detta inlägget blev helt knas efter att svaret ovan blev ändrat, ignorera det) :D

Läste lite halvhjärtat så det var därför det blev en ändring i mitt inlägg :P

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har limmat fast diodplattorna med superlim så ta bort dem direkt. Du måste limma med ett värmeledande lim typ detta (finns på välsorterade databutiker) eller skruva dem och använda värmeledande pasta av samma typ som du använder till processorer. Om du inte gör detta så kommer du få värmeproblem och riskerar bränna dina LED chip - speciellt om du börjar köra upp mot 1300 mA

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hahaha,

Jag har givetvis limmat dioderna med det medföljande tvåkomponents limmet/värmepastan, jag är inte efterbliven även om min googling efter värmetåligt smältlim kan ha fått någon att tro det.

Frågan var: "Tips på bra lim för att fästa linserna? Superlim? Man vill kanske kunna plocka av dem igen nån gång i framtiden."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använde superlim till mina linser. Tror du får akta dig för ångorna som kan reagera med fingeravtryck på själva dioden inte(om där finns avtryck) och gör den "grumlig "
Tack, det har jag använt för att fästa själva dioderna. Men det följer med speciella linser för att rikta ljuset, det är de jag undrar om nån har nåt bra tips på lim för.

EDIT (Detta inlägget blev helt knas efter att svaret ovan blev ändrat, ignorera det) :D

Dessa två citat var de som gav en annan bild. Ursäkta misstolkningen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...