Gå till innehåll

GHL Profilux dimmning av belysning


Anlu

Rekommenderade inlägg

Håller på att installera en GHL Profilux dator i karet men blir inte 100% klok på hur jag skall koppla upp mina dimmbara T5 rör.

Själva kopplingen och dimmning är jag klar på däremot funderar jag på om jag måste koppla de dimmbara rören till timer och powerbar också eller om lampan stängs av om jag sätter "illumination" till 0%.

Exempel:

Jag vill att de dimmbara rören skall "gå på " klockan 08:00 och sedan öka till 100% över två timmar. Sedan skall den börja dimmar ner vid 18:00 och släckas två timmar senare. Sedan skall de vara släckta till 08:00 nästa dag då cykeln upprepas.

Det är altså själva släckningen över natten som jag inte blir 100% klar på. Räcker det med att jag sätter "illumination" till 0% så är lampan "riktigt" släckt (inte bara dimmad), eller bör jag också koppla el sladdarna för de dimmarbara rören till powerbar'en och programera en timer som klipper strömmen 20:01 och sedan släpper på strömmen 07:59 igen?

Hur har ni gjort som har dimmbara lampor styrda av er GHL?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror nog mer på om drivdonet är gjord så att den släcker vid 0V på 0-10V ingången.

GHL:en kan ju bara skicka 0-10V och inget mer.

Om drivdonet inte släcker vid 0V så kommer du behöva koppla belysningen på en timer med.

Jo det är jag med på, att om lamapn inte släcks helt vid 0V på drivdonet så måste jag klippa strömmen. Men om det är så att lamapn släcks vid 0V eller kanske till och med innan. Kan man nöja sig då?

Jag tänker att då ligger det ju hela tiden ström på drivdonet (styr och huvudström) så även om jag uppnåt ”släckning” så kanske detta inte är så bra för drivdonet? Och det skulle vara bättre att klippa strömmen helt.

Hur har du gjort?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...