Gå till innehåll

Akryl akvarium!


Hermanbrute

Rekommenderade inlägg

Har tankar på att starta upp ett akvarium nu när jag igen men vill helst ha ett akvarium i akryl den här gången.

Tänkte kolla ifall någon vet om någon i närheten utav Vimmerby som man kan prata med eller någon nära iallafall.

Känns lite overkill att åka till Göteborg eller Stockholm.

MVH Sohl

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet ingen som bygger kar i akryl i sverige, men du kan beställa ifrån tex tyskland med hemleverans.

Jag kollade tidigare i veckan själv på att beställa ett kar ifrån tyskland, men priset på akrylkar fick mig att backa.

en bit över 15.000:- skulle karet kostat i 75x75x70cm med en överriningsbox på baksidan karet. Ett liknade i glas kostar mig nu istället 6800:-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

;Många i göteborgsområdet väljer Majornas glas, så har även jag gjort innan och har precis beställt mitt nya kar därifrån.

Tag kontant med lite olika saltbutiker och kolla vad dom kan erbjuda, att få karet hemskickat borde ju oxå gå att fixa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har sett mig om för jag skulle bygga ett 100*100*30 och materialet till det skulle bli strax över 4000 för 18mm plexi. Det är bara att kolla var du köper plexi, att limma själv är superlätt OM man gör det med det lim/härdning som är helt löst och finns jättebra beskrivningar på youtube. Stefan Mohlin hade kontakter på plexi, han har väl lagt ner men kanske svarar på sin mail om du har tur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har sett mig om för jag skulle bygga ett 100*100*30 och materialet till det skulle bli strax över 4000 för 18mm plexi. Det är bara att kolla var du köper plexi, att limma själv är superlätt OM man gör det med det lim/härdning som är helt löst och finns jättebra beskrivningar på youtube. Stefan Mohlin hade kontakter på plexi, han har väl lagt ner men kanske svarar på sin mail om du har tur.

Om jag inte minns fel kan det vara ett företag som heter soloplex.se ..pratat med dom, och dom har aldrig byggt att akvarie men verkar ha bra koll på materialet som sådant. Har för mej att killen jag pratat med heter Morgan

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack alla för hjälpen! Vänder mig till majornas glas först för att ta reda på vad akvariumet kommer kosta i glas/optiwhite.

Att bygga akvariet själv i akryl vågar jag inte tyvärr. Men priset verkade bra och det är nästan identiska mått med det jag tänkt mig!

Fast 18mm plexi kändes lite overkill i mitt tycke om H bara är 30cm. Borde väll räcka med 12mm?

När du kollade upp det priset var vände du dig då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag limmat plexiglas så är det special lim som man blir snurrig och sömnig utav. Limmet flyter ut av sig själv och imellan skarvar och skivor

Fick detta spec. Lim utav de som håller på med plexiglas. Lätt å limma å inget klabb men grymt flyktigt så man fick vara lätt med kanylen. Sög upp limmet med en kanyl å sedan spritade ut vid skarven.

Rekommenderad gasmask eller friskluftsmask om man ska jobba mycket/länge med det.

Sent from my iPhone 4S using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...