Gå till innehåll

Planer på nytt akvarium :)


Fredrik.g

Rekommenderade inlägg

Hallå därute i stugorna. Tänkte starta en tråd för att planera ett nytt akvarium och få lite inspiration och tips från er alla:)

Jag och damen här hemma ska flytta till en ny lägenhet inom någon månad, så då passar jag på att lägga fram ett förslag om att en ny lägenhet kräver ett nytt akvarium:)

I dagsläget har vi bara kvar ett litet AM Yasha i vardagsrummet som tuffar på i all sin enkelhet. Jag och även Mirella tycker det är ett perfekt litet kar men "mycket vill ha mer" eller hur är det man säger?:P

Tyvärr kommer det nya inte bli så stort som man kanske hade velat, men det kommer bli mellan 100-200 lite inkl sump.

Måtten är inte bestämda helt, då jag har fått instruktioner om att det inte får vara djupare än 500mm för att det ska följa linjerna med övriga möbler som ska finnas i vardagsrummet. Mina tankar är väl att få ihop något i storleken 600x500x550mm, alternativt att göra det 700 långt.

Jag är mest intresserad av koraller, anemoner och småkryp medan Mirella tycker om fiskar, gärna med fina färger. Det första hon sa när jag presenterade detta förslaget var "kan vi köpa en Acanthurus Achilles" men det jag förklarade att det kommer blir lite svårt ;)

Tanken är att vi ska kunna ha ett clownpar i det nya karet och kanske några andra fiskar i det nya utan att det ska inkräkta på deras välmående. Några anthias hade varit väldigt trevligt men kanske kan bli svårt.

Hur som helst, jag skulle gärna vill ha lite tips om hur ni har konstruerat er ytavrinningar, vilket som är tystast och fungerar stabilt. Borra i botten, borra i en sida, coast to coast, 2 hål ner & 1 upp, lämpliga dimensioner på rör mm? Frågorna blir många om man aldrig haft en sump tidigare och det finns enormt mycket information att hämta här på guiden men jag känner att jag inte vet var jag ska börja läsa och söka.

Posta gärna bilder på era akvarier, sumpar och avrinnigslösningar här, det hade varit till stor hjälp för mig och kanske kan för andra i framtiden :)

Har ni bilder från andras akvarier eller andra forum för ni gärna posta dem med eller lägga in en länk så man kan läsa.

MvH

Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då hoppar jag in..

2 hål ner för tystnaden , 1 hål upp.

25mm rördim räcker fint om du inte ska ha någon raket pump i sumpen.

Om du vill inkräkta så lite som möjligt i karet så någon typ av balkong för avriningen..

Mina första tips.

Med vänlig hälsning, Manne

Edit: du vet var jag bor.. :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.beananimal.com/projects/silent-and-fail-safe-aquarium-overflow-system.aspx

Kör enligt ovan med en DN20 som hävert som är lite instrypt med en ventil, en DN25 typ durso som tar en väldigt liten del och sedan en DN25 som nödrör. Jag har en DN20 som retur upp till karet.

Jag kör en EHIEM Compact 2000 = 2000l/h och då får jag strypa in häverten lite så den inte tappar sugen.

Detta blir knäpptyst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med ovanstående talare, två eller tre rör ner och ett upp, ifall man nu vill borra fyra hål, ser iofs ingen mening med det tredje ner då ett andra rör ner som tar pytte av flödet lätt klarar av att hantera rubbet ifall häverten skulle sätta igen av någon okänd anledning. Det behövs ingen durso på något rör då du inte använder det för att justera in ett flöde med hjälp av luft.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då hoppar jag in..

2 hål ner för tystnaden , 1 hål upp.

25mm rördim räcker fint om du inte ska ha någon raket pump i sumpen.

Om du vill inkräkta så lite som möjligt i karet så någon typ av balkong för avriningen..

Mina första tips.

Med vänlig hälsning, Manne

Edit: du vet var jag bor.. :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Yes jag vet var du bor :) Kommer hälsa på snart och få inspiration :) Nej det blir nog ingen raket. Blir nog en Tunze silence om de är bra och tysta eller en kanske en NYOS.

Vad kan vara lämplig flöde på pumpen till ett kar i det tänkta storleken? Balkong på en kortsidan hade jag kunnat tänka mig, du kör på hela långsidan Manne om jag inte minns fel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med ovanstående talare, två eller tre rör ner och ett upp, ifall man nu vill borra fyra hål, ser iofs ingen mening med det tredje ner då ett andra rör ner som tar pytte av flödet lätt klarar av att hantera rubbet ifall häverten skulle sätta igen av någon okänd anledning. Det behövs ingen durso på något rör då du inte använder det för att justera in ett flöde med hjälp av luft.

Jag får nog ta en funderare över hur många rör jag vill ha ner Jimmy. Borrningen hade jag inte tänkt att göra själv utan beställer glas med frästa hål. Kör du bara 2 hål ner?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket funderingar och planering när tiden finns räcker till. Damen här hemma tycker dock inte att det är högsta prion så det går lite långsamt. Tur att jag inte behöver stressa med projektet :) Jag har har tagit hjälp av konstruktörerna på jobbet så i dagsläget verkar det bli en svetsad ställning, målad med hammarlack och sedan målad MDF som täckskivor samt att det snart kommer en modell av karet som man kan snurra runt på :)

Jag vet fortfarande inte hur jag vill göra med ytavrinningen. Har kollat lite på Wrangs tråd om hans kub och gillar lösningen han har i ena hörnan där 2 rör går ner och ett upp. Gör man det rätt så borde det inte ta allt för mycket utrymme och yta inne i akvariet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Flytten till nya lägenheten är snart helt färdig och planerna på ett nytt akvarie finns kvar, även om budgeten har blivit mindre, precis som akvariets mått.

För att förhoppningsvis kunna komma igång snart har jag kortat djupet på akvariet och väntar jag på ett pris från en akvariebyggare och får troligtvis svar nästa vecka.

Bänken kommer bli en modifierad möbel från Ikea (BESTÅ).

post-3292-14468927988565_thumb.jpg

Här är en liten snabb skiss över hur jag vill att det ska se ut, tror jag...

Sump storlek har jag inte funderat på än då jag inte ser det som något större problem just nu. Det är ett senare problem när allt börjar falla på plats och beställs.

Tanken var från början att ha en returpump i sumpen tillsammans med en Deltec 1455, fosfatfilter och eller ett litet refugium. I visningsdelen en mp10 Es W och Radion som belysning.

Detta har nog ändrats nu då jag hittade Bubble Magus Curve 5 som verkar väldigt intressant och mer passande med dagens budget. Ljuset och streamer får jag nog leta efter på köp och sälj tills vidare då här är mycket i både lägenheten och bilen som går före.

Passar på att lägga upp en liten bild på vårat nyligen hitflyttade Yasha som börjar bli lite fullt. Vissa av korallerna trivs och blir ordentligt stora under dagen och kvällen, speciellt Trachophyllian och fungian.

post-3292-14468927988717_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...