Gå till innehåll

Ljudisolering


Mr Harlequin

Rekommenderade inlägg

Jag använder dom silverfärgade med, min känsla är att det som hörs efter att man haft i mattorna är mest resonansljud som verkar gå igenom det mesta.

Rätt nöjd med mattorna, bra lim och ljuddämpning men dom är lite bökiga o kapa till vilket förvisso är ett engångsproblem.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gillar den andra varianten bättre, men allt är ju en smaksak, man ska vara medveten om att den icke-silverfärgade är riktigt tung men samtidigt väldigt väldämpande på grund av de olika lagren som tar bort olika frekvenser... körde en del med den den silverfärgade först, men den gulnade och blev skör efter ett tag inte tar bort resonansljud som skapas skivorna i möbeln. Massan i den andra tar bort resonanserna mycket bättre om man fäster den väl mot skivorna.. knackar man på en sån skiva med knogen så blir ljudet stumt och dör ut snabbt, istället för att fungera som en trumma...

Nu senaste tiden har i.a.f. i Linköping alla dessa mattor varit svarta istället för vita, men det tycker jag bara är mycket snyggare så jag klagar inte, "huden" (det vita på bilden, som nuförtiden är svart) är av vinyl, så den är lätt att torka av och relativt tålig, och är den sidan jag har inåt sumpen, med den andra sidan fastlimmad och fastskruvad på några ställen (hängslen och livrem då den väger såpass mycket), det finns ett relativt styvt lager i mitten som man lätt kan hålla upp skivan med bara skruvarna om man inte orkar limma, men limmandet minskar resonanserna rätt mycket... Dessa har inte nått färdigt lim på baksidan som de silverfärgade har... Dyra men riktigt bra är min åsikt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den andra varianten ser helt klart lyxigare ut, men jag kommer behöva en del till min kommande bänk så jag snålar och köper 30mm varianten av den billigare mattan till mitt nya. Jag har byggt en låda med 30 mm versionen hela vägen invändigt åt min luftpump, det blir kanonbra. Det enda som hörs nu är bubblorna från syrestenen, innan var jag tvungen att dra ned styrkan på luftpumpen på nätterna för att kunna sova.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Colan har helt rätt.

Det finns ingen idé att kasta pengar i sjön. (bilstereogubbar har för övrigt ganska bra på den sporten genom tiderna)

Dämpa de stora ytorna först.

Att tapetser hela skåpet som en galning gynnar ingen annan än han som säljer dämpmattorna.

Det kan mycket väl vara så att man kommer en nra bit genom att bara klä bakstycket i skåpet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart funkar de andra för dem som inte är så ljudkänsliga, jag är extremt ljudkänslig så saker som de flesta människor knappt uppfattar driver mig till vansinne. Så det gäller nog veta vad man har för ljudkänslighet, men som sagt, kan vara en bra idé att köra med den billiga först, för min del var det att kasta pengarna i sjön, då jag slita bort dem och installera de kraftigare efter några månader... De flesta med akvarier skulle jag aldrig kunna bo hos på grund av ljudnivån, är nog bara 1 person som det varit tyst nog för mig att kunna ha ett akvarium i vardagsrummet, själv har jag mitt i köket, och gör experiment för hur jag måste göra för att få ett akvarium jag kan leva med i ett vardagsrum... För de flesta som inte bryr sig om de hör lite brum och pys fungerar självklart de billigare mycket bra, speciellt när man kommer till 30mm varianten, använder den själv för att ljudisolera skåpet som min dator står i med utmärka resultat...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De flesta med akvarier skulle jag aldrig kunna bo hos på grund av ljudnivån, är nog bara 1 person som det varit tyst nog för mig att kunna ha ett akvarium i vardagsrummet, själv har jag mitt i köket, och gör experiment för hur jag måste göra för att få ett akvarium jag kan leva med i ett vardagsrum...

Det vore intressant att veta hur den personen lyckats få det så tyst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...