Gå till innehåll

Stora planer i små format.


Mr Singa

Rekommenderade inlägg

Stora planer i små format.

Jag har ett Dymax iq5 som jag planerar att göra om till ett salt kar.

Det blir ett jungfru kar då jag aldrig har haft salt förut, ska bli väldigt spännande.

Jag har förberett med en vakuumpackad påse med levande sand,

några kilo Reef Salt och alla attiraljer som kan tänkas behövas så som hydrometer mm.

Men jag har ju växter i karet nu som måste ha ett nytt hem, vad göra?

Jo man köper naturligtvis ett till kar och när man är på köp språng varför inte köpa 2st.

Så det fick bli 2st Dennerle NanoCube - 20 l som kom hem hela och rena.

Jag har även beställt ett led kitt från Ebi Shop som är lite försenat,

dom hade tydligen något problem med en kapmaskin till aluminiumarmaturen.

Passade även på att beställa Waterplant Soil och Powder som substrat.

Så min tanke är att uppdatera med lite bilder lite info i allmänhet om hur det går.

Hoppas det kommer bli underhållande. Jag älskar själv alla roliga projekt.

Här kommer några bilder från IQ5 så som den ser ut i dag lite vildvuxen.

post-5905-14468927258542_thumb.jpg

post-5905-14468927258634_thumb.jpg

post-5905-14468927258709_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kika runt på lite olika butiker, det finns ju ett par stycken i och runt Göteborg som jag förstått, de du väljer ska ju passa i din scape i det lilla karet.

Det där bottensubstratet du köpt är inget att ha i ett saltkar, det är korallkross eller korallsand som gäller om du ska ha.

Lägg i stenen först bara, och fyll sen på med lite sand, en 2-3cm räcker gott. sen fyller du på med lite småkoraller och eventuellt någon liten räka eller Trimma-goby så är det bara att njuta av karet sen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipsen.

Sanden som jag har är Natures Ocean 0,7 - 1,7mm i kornstorlek. Som verkar va någon slags koral kross liknande. Med en fungerande bakterie kultur.

Roligt att du just nämnde Trimma-goby det är precis vad jag har satt in blicken på.

Jag har också kikat lite på några olika räkor. Hittade några svartvits randiga små räkor som jag inte vet namnet på.

Och några små hornsnäckor vet inte riktigt vad dom heter men dom bökar omkring i sanden och hjälper till att hålla rent.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill först ha en kornstorlek på ca 0.1-0.5mm men Bio Ted i kungsbacka avrådde mig att skaffa en sådan liten kornstorlek.

Hans argument va att med en så liten storlek kommer sanden bara att yra omkring.

Och på dom ställena där det är mindre cirkulation kommer sanden att gegga ihop sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det första beror helt på vad du har för vattenflöde i akvariet.

Det vill säga en kombination av vad du har för typ av pumpar, vilken kraft och vilka vinklar utflödena har i akvariet.

Sen för det andra så har man bra levande sten så brukar det eventuell finnas massor med små maskar och kryp som håller sandend i rörelse, om dom inte redan finns i själva sanden, samt hjälper andra sand grävande djur som blåbenade eremiter.

För jag har då inte märkt något ihopgeggande av sanden I dom 3 åren jag har avänt den här sanden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det va roligt att höra då skulle jag kunna lägga på ett lager med den fina sanden ovanför den grövre.

Det är standard pumpen som följer med Iq5 kittet jag tror den pumpar 200/l.

Utblåset sitter högst upp med en näbb. Det är helt ok vatten rörelse och ytrörelse nu när det är sötvatten.

Men jag kanske får komplimentera med en Tunze mini pump på 150 - 300 /L

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har satt dit en Dymax proteinskummar, kanske lite tidigt jag har ju inga djur i än.

Men jag ville höra hur mycket den låter. Själva skummaren va ganska tyst i sig själv.

Och det kommer troligtvis bara bli bättre ju mer inkörd den blir.

Men den drivs av Tetratec luftpump APS vilket väsnas ganska rejält.

Jag har dämpat ljudet något med hjälp av bilisolerings material. Men är inte riktigt nöjd än.

Hoppas ni har några tips.

post-5905-14468927344064_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...