Gå till innehåll

Avrinning och retur


dr.dator

Rekommenderade inlägg

Hej! Jag håller på och planerar mitt nya akvarium lite smått. Tanken är att det ska bli ett 100 liters på måtten 40x50x50 cm (bredd x djup x höjd). För tillfället har jag ett 40x40x40 men vill gärna ha lite större. Problemet är att jag varken har ekonomi eller plats för det jag egentligen skulle vilja ha (drömmen hade varit en 60x60x60 kub). Däremot är möbeln jag har nu 50cm djup så det skulle funka att köra samma möbel men med 10 cm djupare kar (och varför inte 10 cm högre...). Tanken är också att det nya karet ska borras. Idag kör jag med en tunze overflowbox som jag tycker låter lite för mycket... Nu till frågan: Är det dumt att ha returen komma upp i avrinningen som på skissen (rör nr 2 från vänster) och köra med en backventil? Eller behöver den komma upp högre för att vara säker om pumpen skulle lägga av? Och tror ni att 20 mm pvc räcker för ett flöde på 1000 liter i timmen?

post-5944-14468927260303_thumb.jpg

post-5944-14468927260142_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade jag varit som du så hade jag satt intaget till häverten ca 10cm under ytan i boxen. Sen returen kan du visst dra där, men då ska du vara medveten om att vid eventuellt strömavbrott kommer allt vatten ovanför utloppet att sugas ner i sumpen. Backventiler sätter igen med tiden, om än inte helt så blir det beläggningar på dem som gör att de inte sluter tätt så småningom. Bygg det så att du slipper få reda på det i samband med ett eventuellt strömavbrott.

Du kan också sätta en 90-graders direkt efter och låta det gå upp över ytan och sen ner igen i karet och borra ett hål i röret precis under, eller i höjd med ytan, så ifall du får strömavbrott så drar den in luft och häverten bryts.

20mm ska nog funka bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sätt hålet med ett rör eller bit slang ner i returboxen, då bryts häverten blixtsnabbt!

Så hade jag det först, nackdelen är att när man startar pumpen igen så porlar det väldigt länge då boxen ska fyllas upp igen innan nivån är normal, medan det i karet går fortare då nivån där höjs först innan det rinner över i boxen. Det är så klart upp till var och en att göra som man själv vill. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så hade jag det först, nackdelen är att när man startar pumpen igen så porlar det väldigt länge då boxen ska fyllas upp igen innan nivån är normal, medan det i karet går fortare då nivån där höjs först innan det rinner över i boxen. Det är så klart upp till var och en att göra som man själv vill. :)

Nu måste jag hem och prova ikväll :) Jag har inte märkt någon skillnad när den fylls på bara att det bröts snabbare vid avbrott.

nu2e7uty.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...