Gå till innehåll

Hittat en krabba som vräkt watchman och pistol räka, vad för nån?


HumAnyt

Rekommenderade inlägg

Hittade en krabba för en vecka sen i karet som jag aldrig sett förut. Tyckte den var lite rolig men nu har den tagit över det perfekta stället som pistolräkan och gobyn hade, man såg dom hela tiden på det stället. Men i natt har han som sagt tagit deras bo. Är detta nåt man ska spara eller ska man börja med krabb jakt i karet nu så han får flytta ner i sumpen istället? post-6989-14468927289177_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade en krabba för en vecka sen i karet som jag aldrig sett förut. Tyckte den var lite rolig men nu har den tagit över det perfekta stället som pistolräkan och gobyn hade, man såg dom hela tiden på det stället. Men i natt har han som sagt tagit deras bo. Är detta nåt man ska spara eller ska man börja med krabb jakt i karet nu så han får flytta ner i sumpen istället? [ATTACH]85714[/ATTACH]

Du får väl först indentifera din krabba innan du vidtar någon panikåtgärd.

Många krabbor är harmlösa och gör god nytta.

http://se.reeflex.net/kategorie/58.html

Sent from my iPad 3 using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det ser ut som en terminator krabba. E den lätt att fånga så skulle jag tagit ur den. vad jag har sett i mina kar så är dom ganska harmlösa mot andra djur men är fruktansvärda på att gräva ur stenen och möblera om och välta saker. Har man 40kilo sten så kanske det inte spelar så stor roll men jag ledsna så jag kastar ner alla i sumpen nu hehe. Vet att endel har haft lite problem med dom som nike här på forumet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Actaeodes tomentosus är det nog skulle jag tippa på En fin och gullig algätande krabba. Kan ge sig på koraller. Jag skulle räkna den som icke revsäker välter allt och möblerar om :P . Annars harmlös. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Lånar tråden lite..

Har också en av ovan nämnda slag. Harriet. Hon bor själv i ett litet 30 liters (efter att ha liftat med en sten) med diverse koraller, snäckor å annat smått.

Från att ha varit helt lugn i början började hon sedan försöka dra in koraller i sin håla om nätterna. Jag hotade med åtgärder men sambon tyckte att vi först skulle prova att slänga i några småstenar. Sagt och gjort.

Harriet har nu plockat upp varenda sten och dragit in dem i sin håla- täppt igen samtliga utgångar. Antar att hon sitter å ugglar innanför, har inte sett skymten av henne efter att den sista stenen kom på plats.

Korallerna är definitivt gladare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...