Gå till innehåll

Liggunderlag!


uffe2

Rekommenderade inlägg

Jag funderar på att snickra en träställning till mitt 800 l kar (132x95x64cm)

med en massa träreglar och en skiva som karet står på.

Vad ska man ha för skiva (MDF, spånskiva eller bara träreglar) som man ställer akvariet på ?

Vad ska man ha som liggunderlag ?

Går det bra med en isoleringsskiva(cellplast) på 10 mm, eller ska man ha något annat ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Furuskivor kan slå sig om det kommer vatten på dom. Har man riktigt otur kan akvariet spricka eller börja läcka av spänningarna som blir till följd av en skev furuskiva. Jag talar av egen erfarenhet :( .Jag kommer framöver alltid att ha något under akvariet som är formstabilt, även om det blir fuktigt. Vad är en flamingoskiva?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Det är ytterst små krafter som en skev skiva kan skapa mot akvariet !

Att detta gör att akvariet spricker verkar ytterst osannolikt, anser jag.

Troligen är hela ställning skev, som skivan ligger på och som den sedan formar sig efter.

Har du sedan ett akvarium som är limmat med "för" tunna silikonfogar,

så uppstår för stora spänningar i silikonfogarna och risken att akvariet spricker på sikt är stor.

Även fast benställningen är helt perfekt gjord m.a.p. räta vinklar,

men saknar justerbara ben, så kan skeva golv ställa till med stora problem.

Så undvik:

- Skeva ställningar

- Skeva golv, om ställningen saknar justerbara ben

- "För" tunna silikonfogar i karet

Å, så justera alltid benen på ställningen (helst med tung last),

så att den inte är skev, innan du fyller karet med vatten.

Om ställningen fortfarande är lite skev, trots allt,

så kan man kompensera detta med "fjädrande" silikonfogar och fjädrande liggunderlag (typ frigolit) till karet.

Furuskivor kan slå sig om det kommer vatten på dom. Har man riktigt otur kan akvariet spricka eller börja läcka av spänningarna som blir till följd av en skev furuskiva. Jag talar av egen erfarenhet :( .Jag kommer framöver alltid att ha något under akvariet som är formstabilt, även om det blir fuktigt. Vad är en flamingoskiva?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det här nått jag oxå funderar på, planerar ställningsbygge till mitt kommande 600l kar. Karet blir dock troligtvis med alu-ram så jag funderar på att köra karet direkt på reglarna utan skiva, men golvet där karet ska stå är inte plant... Dessutom ska ju sumpen stå under karet, den ska ju helst inte heller stå ojämt. Kan man börja med en skiva formplyfa underst och försöka få den rak med t.ex. tunna småbitar av nått och sen ställa ställning och sump på formplyfan eller hur ska man göra?

Mvh

Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har ingen som helst stadga mot vridning i en skiva !

Prova och håll i en skiva och så försöker du vrida den.

Du kan utan några som helst krafter vrida den flera centimetrar,

oberonde om det är en tjock plyfa, spånskiva eller MDF.

Det viktiga är att skivans underlag inte är skevt.

Skivan fördelar bara ut krafterna från ytan på reglarna till akvariets hela bottenyta.

I många butiker kör man helt utan skiva, utan ställer karen direkt på bärande stålbalkar.

En hård skiva (ex. plyfa, spånskiva, MDF) fjädrar i princip ingenting,

för att motverka en skev ställning.

Det enda som kan hjälpa lite, mot skeva ställningar,

är betydligt mjukare skivor typ frigolit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ytterst små krafter som en skev skiva kan skapa mot akvariet !

Att detta gör att akvariet spricker verkar ytterst osannolikt, anser jag.

Troligen är hela ställning skev, som skivan ligger på och som den sedan formar sig efter.

Har du sedan ett akvarium som är limmat med "för" tunna silikonfogar,

så uppstår för stora spänningar i silikonfogarna och risken att akvariet spricker på sikt är stor.

Det beror på vilken konstruktion man har på sin bänk. Jag hade konstruerat min bänk som Juwel Rio bänkarna är konstruerade dvs att furuskivan sticker ut utanför de stödjande reglarna. När furuskivan blev fuktig så vek den sig nedåt utanför de stödjande reglarna vilket medförde att ramen i framkant inte fick något stöd alls underifrån. Det gav åtminstone tillräckliga påfrestningar för att siliconet lossnar i sina fogar länmgs bottnen. Det skulle kanske inte ha skett om reglarna gått ända ut i kanten på furuskivan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...