Gå till innehåll

Bygga om juwel vision 260 ramp


kiwi11

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har lite funderingar på hur jag ska göra med min ramp.

Just nu sitter det två st t8 rör på den. Fungerar dom eller är det värt att byta till t5?

Räcker det isåfall att köpa ex en sån här: http://www.cyberzoo.se/djurprodukter/akvaristik/belysning/lysrorshallare/lysrorshallare-glo-t5-2x54w-ho-1.html och sätta dit?

Tänkte att jag skulle försöka få dit 4rör på något sätt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gjorde precis så på mitt juwel vision 180, fast med 39w T5 istället.

Sågade bort de befintliga fästena för T8 rör och silikonade igen hålen, sen satte jag dit klämmorna som följer med i kitet du länkade till. Längden passade precis i karet, har 5mm tillgodo på var sida, vet inte hur bra 54W passar i Vision 260 men du får mäta.

Om det gjorde någon skillnad på ljuset? Nä :)

Ett tips är att kolla på led, för ungefär samma pris som kitet du länkar till + lysrör får du detta: http://www.rapidled.com/12-led-plug-n-play-retrofit-kit/

Och det gör en extrem skillnad på ljuset, för mig känns det som led (och säkert MH, har aldrig provat) är det enda som gäller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan är om jag behöver uppgradera till t5?, rören som sitter nu är 30w. Vad händer om jag slänger dit rör med större watt?, ex 54 nu. Säger det poff då?

Reflektor måste jag köpa också. Sitter ingen där nu :o

Ledn såg ju intressant ut. Vågar mig dock inte på den om det inte finns andra i sverige som provat den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det 54W T8 rör som passar då längdmässigt? Är det inte problemet?

Finns tyvärr inte så många alternativ till Juwel karen om man vill ha locket kvar, sökte runt ganska mycket och det slutade med att jag byggde en ledlösning. Men man kan ju alltid plocka bort locket och hänga någon annan ramp ovanför om man inte störs av det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ingen vits med och bygga om en Juwel armatur. Juwel har egna längder på lysrören dvs. inga standardmått dessutom är de dyra i inköp och finns inte i de färgerna vi vill ha till ett saltvattensakvarium. Rampens låga placering och utan skydd för lysrören gör att de går sönder väldigt lätt. Har själv ett Juwel akvarium med ciklider och jag tröttnade på sönderskvätta lysrör och deras priser. Så numera har jag en annan armatur till det akvariet. Så mitt råd är till dig att investera i en lämplig ljuskälla med standard längder på lysrör så slipper du lägga ut pengar i onödan på något som ändå inte kommer och fungera.

Sent from my iPhone 5 using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gjorde precis så på mitt juwel vision 180, fast med 39w T5 istället.

Sågade bort de befintliga fästena för T8 rör och silikonade igen hålen, sen satte jag dit klämmorna som följer med i kitet du länkade till. Längden passade precis i karet, har 5mm tillgodo på var sida, vet inte hur bra 54W passar i Vision 260 men du får mäta.

Om det gjorde någon skillnad på ljuset? Nä :)

Ett tips är att kolla på led, för ungefär samma pris som kitet du länkar till + lysrör får du detta: http://www.rapidled.com/12-led-plug-n-play-retrofit-kit/

Och det gör en extrem skillnad på ljuset, för mig känns det som led (och säkert MH, har aldrig provat) är det enda som gäller.

Nu är inte jaag någon som kan speciellt mycket ang. LED T5/T8 rör etc. men om man tittar på antal watt får du 30W för pengarna medans du får 108W med T5 armaturen och rör. Tittar man även på antal lumen man får ut så sägs det att T5 rör ska kunna ge 5000 lumen och led paketet ger 843 lumen ( visserligen är dioderna riktade neråt och rörers ljus går åt alla håll så räknar man att man tappat hälften( utan reflektorer) så är det fortfarande skillnad på 1657 lumen. Men nu är ju varken W eller lumen det som är det viktiga utan PAR värdena på olika djup.

Och vad det gäller det så får någon mer kunnig svara på det kanske någon som har en PAR mätare och kan göra en jämförelse.

Men jag tycker också att ska man sattsa på nytt ljus så är LED rätt väg även om det kostar lite mer i inköp vilket det gör.

Det är ingen vits med och bygga om en Juwel armatur. Juwel har egna längder på lysrören dvs. inga standardmått dessutom är de dyra i inköp och finns inte i de färgerna vi vill ha till ett saltvattensakvarium. Rampens låga placering och utan skydd för lysrören gör att de går sönder väldigt lätt. Har själv ett Juwel akvarium med ciklider och jag tröttnade på sönderskvätta lysrör och deras priser. Så numera har jag en annan armatur till det akvariet. Så mitt råd är till dig att investera i en lämplig ljuskälla med standard längder på lysrör så slipper du lägga ut pengar i onödan på något som ändå inte kommer och fungera.

Sent from my iPhone 5 using Tapatalk HD

Jag har aldrig haft problem med mina rör eller armatur till mitt Juwel kar så du kanske har haft ett måndags X eller så kanske du hade T8 rör och jag har T5 och att det skulle vara skillnaden. Men jag skulle inte säga att deras armatur/rör är dålig kvalité. Sen vad det gäller priserna så är de inte billiga tror de kostar ca 200/ rör ( inte säker dock för jag har alltid hittat dem på rea/utförsäljning)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har aldrig haft problem med mina rör eller armatur till mitt Juwel kar så du kanske har haft ett måndags X eller så kanske du hade T8 rör och jag har T5 och att det skulle vara skillnaden. Men jag skulle inte säga att deras armatur/rör är dålig kvalité. Sen vad det gäller priserna så är de inte billiga tror de kostar ca 200/ rör ( inte säker dock för jag har alltid hittat dem på rea/utförsäljning)

Själva armaturen har inte gått sönder utan lysrören. Pga att de fått vatten på sig. Original armaturen ligger för nära vattenytan. Använder man dessutom deras täckskivor kommer armaturen också att bli fuktangripen. Eftersom de har egna längder på rören är man ju alltid hänvisad till deras utbud av lysrör och i princip kan de ju ta vad de vill för dem. Det är ingen skillnad på T8 eller T5 de är lika utsatta för stänk. Med "plaskfria" sötvattensfiskar fungerar det bättre även om armaturen kommer bli fuktangripen med tiden. Så Juwel armaturen är inget och ha för oss "avancerade" akvarister däremot själva akvarierna är både snygga och bra.

Sent from my iPhone 5 using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själva armaturen har inte gått sönder utan lysrören. Pga att de fått vatten på sig. Original armaturen ligger för nära vattenytan. Använder man dessutom deras täckskivor kommer armaturen också att bli fuktangripen. Eftersom de har egna längder på rören är man ju alltid hänvisad till deras utbud av lysrör och i princip kan de ju ta vad de vill för dem. Det är ingen skillnad på T8 eller T5 de är lika utsatta för stänk. Med "plaskfria" sötvattensfiskar fungerar det bättre även om armaturen kommer bli fuktangripen med tiden. Så Juwel armaturen är inget och ha för oss "avancerade" akvarister däremot själva akvarierna är både snygga och bra.

Sent from my iPhone 5 using Tapatalk HD

Ok men jag har till och med haft min deltech Mce 600 utlopp på mitt ena lysrör(rinnande vatten konstant) pga. Av att impellern var lite sönder så fick gör en special lösning och mina rör har klarat sig utan problem.

Jag vill påpeka att jag inte försöker bestrida vad du har upplevt , men försöker bara säga att det inte alltid är så sen om du har haft otur eller jag tur eller att det vara varierar i kvalité.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...