Gå till innehåll

GLO Ballast dog


Blåbert

Rekommenderade inlägg

Köpte en GLO HO 2x54W T 5 ballast (den typen där man bara jackar på lysrur, dvs ingen armatur) beggad för två veckor sedan, och jag tror verkligen att den var helt okej då.

Igår hade jag monterat in allt i mitt skåp och haft den igång i två timmar när den plötsligt bara dog.

Den känndes ganska varm, så jag tänkte att nån termokontakt löst ut. Indikationslampan lyste fortfarande när strömbrytaren var avstängd. Lät den vila i fem minuter och slog sen på den igen, då blinkade rören till sen var den död, för gott verkar det som, nu lyser inte indikatorn längre heller....

Till saken hör eventuellt att jag lyckades dra en säkring i dimmern till taklampan när jag bytte en lampa i den. GLOn dog ca fem minuter senare. Kan strömspiken ha dödat GLOn också? Kämns lite rackligt isf....

Frågan är, vad kan ha hänt? Har någon haft isär en sådan här och lyckats repa den?

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Verkar iofs skumt att den skulle ha funkat i flera månader jos förra ägaren då och endast vå timmar hos mig. Jag tror den fick en smäll av dtrömspiken som tog säkringen i dimmern till taklampan. Frågan är bara vad som pajjade av den.

Får ta med den till farsan nästa helg så får han analysera...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fan va surt, jag körde den ju fram till en vecka innan du hämtade den! Balasten blir ganska varm så det tror jag inte ska vara några problem. Misstänker att en ström peak som får säkringen att gå kan ju ställa till det, frågan är bara vad? Du har kollat det enklaste va, att det sitter rätt sladd till lysrörsändarna, det är en färgmarkering så man parar rätt.

Hoppas det går att rätta till!

// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm... Det kan vara oxid på kontakten som ställer till det, jag använde ju aldrig strömbrytaren den var kopplad med timer och strömställaren var alltid på. Prova att tvätta med lite ättika eller typ 5-56 och se om det är kontakten som bråkar.

// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Okej, nu har jag köpt en ny likadan, funkar det? NEJ!

När jag hade i lysrören från smällen så lös de upp i nån sekund, sen döda. Fine, de kan ju ha fått en smäll. Satte i ett nyttmedan jag lät ett av de gamla sitta kvar (hade bara ett) samma sak.

Måste det sitta två hela i för att det ska funka?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...