Gå till innehåll

Vad kör ni med för fosfatremover?


campokatt

Rekommenderade inlägg

zeovit tar det mesta av min fostfat, men det som den inte tar hand om fixar jag med Ultra Life's flytande fosfatremover. Snuskigt effektiv (kräver dock att du har en skummare då det inte är en absorber utan en remover)

Känner flera som kör det på väldigt låg dos via doserpump med noll fosfat som resultat. Jag doserar 5 droppar om jag får utslag på mitt veckoliga fosfattest. håller sig under 0.01 då :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ATS står för Algae Turf Scrubber. Det är en sorts algodling som kräver en pump och en ljuskälla. Vattnet får strömma över ett nät där algerna bildas. Algerna "skördar" man med jämna mellanrum för att på så sätt bli av med näringsämnen ur vatten massan.och den är i gång hela tidenden finns färdig eller man bygger en egen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag doserar kolkälla och skummar. Har kört biophos 80 nån enstaka gång.

Man brukar säga att man har omätbart po4, inte 0. Det är sällan eller aldrig samma sak.

Sen råder det delade meningar om hur mycket fosfat som är lagom, men upp till 0.03 ppm verkar vara ofarligt.

Något som kan vara bra att veta är att professionellt mäter man po4 i ppb och inte ppm i havet.

Sent from phone

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med Fauna marin ultra-phos. Tycker det funkar bra. Ett tag körde jag rowaphos, men jag tyckte det var för "kladdigt" att hålla på med plus att det ofta kom ut i vattnet och det såg inte så snyggt ut med en massa svarta korn på den vita sanden. Sen finns det väl lite olika teorier om järn eller aluminium baserade removers är bäst. Vissa säger att aluminiumbaserade släpper ut aluminium i vattnet vilket kan vara skadligt för koraller, men jag har också hört att det är en myt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fast 0 i fosfat skall man inte sträva efter.....koraller behöver lite fosfat för att växa har jag hört!:-)

Exakt noll fosfat kan man aldrig uppnå i ett akvarium, dock vill man ofta ha så lite fosfat som möjligt. Är vääääldigt få som lider av fosfatbrist så man kan lika gärna satsa på så lågt som möjligt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vissa säger att aluminiumbaserade släpper ut aluminium i vattnet vilket kan vara skadligt för koraller, men jag har också hört att det är en myt...

Som jag har förstått det så var aluminiumbaserade absorbent skadliga för akvariet förr i tiden då det läckte ut aluminium i vattnet, men att nu på senare år har man lyckats att tillverka det utan detta problem.

Själv kör jag med SeaGel från Seachem i nätpåse i min Tunze nanocleaner 3165, fosfat absorbent (phosguard) och aktivt kol (matrix carbon) färdigblandat. Tror det är Alu baserat och funkar fin fint

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med ett hemmagjort clase olsson filterhus med järnbaserad fosfatremover och aktivt kol materialet är inköpt på ocean akvarium och det verkar var deras eget märke. Men under den lilla tiden som jag använt det så verkar det fungerar bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...