Gå till innehåll

Plectorhinchus chaetodonoides


Klubbsson

Rekommenderade inlägg

Jag inhandlade en Plectorhinchus chaetodonoides idag efter att min sambo sa:"den var fin en sån vill jag ha.....den är ju så liten och gullig." 200 spänn är ju ett billigt pris för husfriden. Den skulle desutom vara lungn och inte käka koraller eller ställa till med annan oreda. När jag sen kom hem och börja de läsa om firren håll jag på att få spader. Den kan bli 85cm stor! Är det nån som har koll på hur stor den kan tänkas bli i ett 720 kar? Fins det andra invånare i karet som kan tänkas hamna på menyn?

Det är en snygg och lekfull firre ialla fall.

post-822-14468912109895_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 månader senare...

Sen i maj förra året har firren växt ca 3cm, den äter allt som jag ger den, den tar sig inga friheter och äter något annat, och den är inte stygg mot andra fiskar.

Det är helt och hållet tvärt imot vad jag har lyckats att läsa om firren, Den ska vara näst intill omöjlig att hålla vid liv och om den lever ska den växa med raketfart. http://www.liveaquaria.com/product/prod_Display.cfm?pCatId=180

http://www.wetwebmedia.com/haemulid.htm

Jag kanske bara har haft tur med min, eller så viste gubben i butiken (orginalet)vad han snackade om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

85X3=255 akvarielängd och 2,55 kvm bottenyta vid ett djup av 50cm =1275 liter så säger djurskyddslagen. Tyvärr så blir den för stor (ändrar dessutom färg) så du får steka den vad det lider trots att de alltid inte uppnår maxläng i akvarier. Ett vanligt misstag som gäller många arter t.ex paddelaborre som också blir nästan lika stor. Skräp av affären som inte talade om=visste detta. Normal konsument upplysning är obligatorisk av affären men tyvärr ofta förbisedd. Kanse skall jag medela djurskyddsverket så dom drar in licensen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en sådan i mitt kar som följde med när jag köpte den. Fredfull och en trevlig prick som inte gör en fisk något illa. Därimot tog den en putsarräka för 2 veckor sedan, flickvännen ringde till mig på jobb och sa att det stack ut två antenner ur munnen på honom.. Mycket riktigt så är räkan borta. Den har börjat på bruna fläckar i de vita nu det senaste halvåret, så den håller kanske på att färga om, men den är fortfarande inte större än 15-20cm så än så länge behåller jag den. (Sen får det bli större kar eller en tripp till Petrol i Vinslöv.) ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1275L till en fisk på 8cm käns lite overkill. När den har passerat halvmetern är det nog dax för att uppgradera 720 karet till något större. och växer den 3cm om året så lär det ju ta en stund. Och det ger ju mig ett vädigt bra förhandlingsläge hemma, för det var ju hon som vill ha den söta lilla fisken........

Tycker den är snygg som vuxen med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 år senare...
  • 1 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...