Gå till innehåll

Acropora sp. med hatt


Kjelle

Rekommenderade inlägg

Har en Acropora jag kallar den Acropora sp. här då jag inte har dess riktiga artnamn i huvudet just nu.

Det är som så att den vuxit över vattenytan och då har det bildats "hattar" på topparna som logiskt sett borde vara för och skydda korallen mot detta lågvatten.

Min undran är då jag har nu beslutat mig för och flytta den till lite "djupare vatten" om jag borde klippa bort dessa hattar eller låta dem vara kvar?

Sent from my iPhone 5 using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan låta dem vara kvar, att de växer ut som de gjort är pga de vuxit upp till ytan och inte växer mer uppåt, och då växer på det enda sätt de kan, dvs utåt kanterna. När du flyttar ner den så kommer de att fortsätta uppåt igen, så det har ingen betydelse för korallen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan låta dem vara kvar, att de växer ut som de gjort är pga de vuxit upp till ytan och inte växer mer uppåt, och då växer på det enda sätt de kan, dvs utåt kanterna. När du flyttar ner den så kommer de att fortsätta uppåt igen, så det har ingen betydelse för korallen.

Tack för svaret. Bifogar en bild som jag tog nu för kompletteringens skull!

Sent from my iPhone 5 using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...