Gå till innehåll

Clown lek


Davidm

Rekommenderade inlägg

Jag undrar under vilka omständigheter som ni har fått era clowner att leka. Undrar också om det är någon som har lyckats att dra upp några yngel till vuxna fiskar. Just nu är min dröm att få mitt ocellaris par att leka. Är det något speciellt foder man bör pröva för att stimulera lek? Alla tips är hjärtligt välkomna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Norberg och Dykaren har dragit upp clowner det är dom på detta forum som jag vet har gjort det sen finns det fler i sverige som har odlat dom ganska lätta behövs lite special foder i början men inga svårigheter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName

GÖRAN i Sundsvall har oxå dragit upp Clowner i flera omgångar. :smiley20: Hur kul som helst att se, han börjar snart bli en stor grabb ;) Pigg och fin!

attachment.php?attachmentid=492&stc=1

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur är det med anemoner. En av mina handlare odlar svarta ocellaris och enligt honom så behöver man inte en anemone till åtminstånde ocellaris. Hur är eran erfarenheter om detta. Har förnärvarandet en bta, vet att det inte är en naturlig värdanemon till ocellaris men de verkar rätt intresserade av den. Har i karet utöver clownerna en putsarräka, en bicolor kejsare samt fem trochus sniglar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kollat lite på RC om clown uppfödning. Där verkar det som om de flesta använder sig av egne lekkar com bara är inredda med två stycken keramik krukor. Eftesom jag inte vill flytta mina clowner så funderar jag på om man skulle köpa ett nytt par och starta ett odlingskar åt dem. Tror ni ett 75L räcker samt ett kar på ca 40L som tillväxtkar till ungarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej David,

jag svarar här istället för PM om det är fler som är intresserade....

Clownerna behöver ingen speciell föda för att börja leka... men de behöver mycket foder och bra foder med bra variation.

För att få mina i lekkondition så matar jag med spirulina-flingor och andra torrfoder, med olika frysfoder och med hackade småbitar av makrill. Berika gärna fodret med lite vitaminer och liknande såsom GroTech's VitAmino.

Clowner som går i par, har bra vatten, får bra och mycket föda leker nästan alltid... iaf när det gäller Occelaris. Vissa andra arter är svårare att få i lek.

De behöver dock ingen anemon. Väldigt få av de mer yrkesmässiga odlarna använder anemoner i akvariet.

För att föda upp ynglen behövs sedan berikade rotifers som första foder i ett par dagar. Sen går det att använda nykläckt artemia + berikade artemianaupalier.

Det ska vara möjligt att dra upp en del yngel på enbart nykläckt artemia, men man kommer förlora många pga bristsjukdomar och dylikt.

För att få lek så behöver du alltså bara mata mkt och bra.

För att dra upp ynglen på bra sätt behöver du:

Rotifers

Foder till Rotifers

Artemiaägg

Vitamin och Aminosyre-berikning till Rotifer och Artemia.

Sen behöver du så klart ett eget akvarium till ynglen... de klarar sig inte i ett sällskapsakvarium.

Lycka till!

//Hans

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hans vad tror du om storlekarn på karen jag nämde. Just nu så matar jag 3-4 gånger om dagen med spirulina flinor, maringranulat, mysis, artemia samt så ska jag börja att utfodra med torskrom, ett tips från min handlare. Vart får jag tag i rotifers och vitaminer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName
Johnny. Du menar väl stor tjej ;) .

Njaa? Jag har ju en gammal redan könsmogen clown som gått själv i karet så det måste nog bli/vara en "lill Göran" allt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariestorlekarna verkar okej. Du får dock vara noga med att hålla hög vattenkvalitet, vilket kan vara svårt när man matar så mkt som behövs. Kraftig skumning hjälper hos föräldrarparet... hos ynglen bör du göra många vattenbyten på cirka 10-20% för att hålla vattenkvaliteten hög. Minst 1-2ggr i veckan iaf.

Rotifers och Vitaminer finns hos www.drakfisken.se

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej David,

det är ärligt talat inte särskilt mkt att visa. Kardinalerna leker i mitt vanliga revakvarium. Sen förde jag över hanen till ett 30 liters akvarium när han hade ruvat äggen i 19 dagar. Han släppte dem 2-3 dagar senare.

Clownerna drog jag upp på liknande sätt. Förde över ynglen ifrån mitt vanliga till samma 30 liters där jag hade gott om fullmatade rotifers.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kollat runt lite och hittat två clowner till som verkar vara helt ok att odla. A. Clarkii och A. Frenatus. Men mitt kar kanske blir lite väl litet för dessa fiskar åtminstånde A. Clarkii. Er det någon av er som har någon erfarenhet av dessa clowner. Har även fått höra från RC att svart ocellaris kan vara väldigt svår att få i lek?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...